Ακολουθήστε την «ΑΥΓΗ»
Ο επιλεγμένος κατάλογος δεν υπάρχει πλέον.

Η αμεσότητα της άδολης έκφρασης

Υπάρχουν έργα που μιλούν άμεσα. Έργα που βυθίζονται μέσα στη διάρκεια των αιώνων, στην Προϊστορία και την Ιστορία. Ταφικά κτερίσματα και γλυπτικοί διάκοσμοι αρχαίων και ρωμανικών ναών που προβάλλονται στις μετόπες ή στις ζωφόρους τους και στα υπέρθυρά τους και δένουν το ανθρώπινο με τα υπόλοιπα είδη του πλανήτη Γη σε μιαν απεγνωσμένη προσπάθειά του να κατανοήσει τον κόσμο που τον περιβάλλει. Να μετατρέψει το ανοίκειο που φοβάται σε οικείο. Με τη βοήθεια των μύθων που διαρρηγνύουν τη μερικότητα των συνόρων ανάμεσα στους λαούς και αναδεικνύουν την κοινή καταγωγή τους.

Τα τερατώδη μορφώματα που πλάθει ο Θωμάς Μπερτόλης και παρουσιάζει, σε επιμέλεια της Ήρας Παπαποστόλου, στην Γκαλερί 7, στο Κολωνάκι, κινούνται ανάμεσα στα όρια του πραγματικού και του φανταστικού. Και μοιάζουν σαν να μιλούν για την τερατώδη κλιματική καταστροφή που συντελείται γύρω τους. Που δεν έχει όρια. Εισδύουν μέσα από τα εναύσματα που έδωσε ο Ντιμπιφέ στη μεταπολεμική τέχνη, πνεόμενος από την προκολομβιανή νεκρική γλυπτική των Zαποτέκων στη νότια και κεντρική Αμερική στα ασυνείδητα βάθη της ανθρώπινης ψυχής. Οι συνθέσεις με τα κερματισμένα πλάσματα, τα ανθρωπόμορφα με γουρλωμένα μάτια σκυλιά, καθισμένα πάνω σε αρχέγονα όντα με μεγάλα αυτιά και προβοσκίδες ελεφάντων, που ανοίγουν το στόμα τους σε μια βωβή «Κραυγή», δηλώνουν έναν τρόμο ανείπωτο. Τα ελάφια με τη θλιμμένη έκφραση στο βλέμμα τους και τα ακινητοποιημένα πόδια εκφράζουν την ανημποριά τους να τρέξουν μακριά από έναν κίνδυνο που τα πλησιάζει. Τα αφαιρετικά, καμωμένα με τον τρόπο των τεχνιτών των ειδώλων από τις Κυκλάδες αλλά και του σουρεαλιστή Μαξ Ερνστ κεραμικά ομοιώματα προτομών, τα γραμμένα με στοιχεία φανερώνουν τα πρώτα σύμβολα γραφής και επικοινωνίας του ανθρώπου, μένουν έκθαμβα μπροστά σ’ αυτό που αντικρίζουν και εμείς δεν βλέπουμε.

Ο θεατής τα προσλαμβάνει μέσα από το αδιαμεσολάβητο της άδολης έκφρασής τους. Τα θεωρεί μέσα σε μια τέχνη που αποτυπώνει και καθρεφτίζει με απλές, αρχέγονες και πυκνές φόρμες τους πραγματικούς δαίμονες που θέτουν σε κίνδυνο την ύπαρξή μας.

Info:

Θωμάς Μπερτόλης, «Ένας σύγχρονος Αίσωπος» Γκαλερί 7, Σόλωνος 20

Διάρκεια έκθεσης: 10 Σεπτεμβρίου - 29 Σεπτεμβρίου 2019

Ώρες λειτουργίας: Τρ. / Πεμ. / Παρ.: 11.00 - 14.00 και 18.00 - 21.00, Τετ. / Σαβ.: 11.00 - 15.00

Δείτε όλα τα σχόλια
Κύριο άρθρο

Μετρό Θεσσαλονίκης: Αργότερα, δεν μας πειράζει...

Ύστερα από όλη αυτή τη φασαρία με το μετρό Θεσσαλονίκης, παρουσιάστηκε και μία έρευνα που δείχνει ότι το 51% των κατοίκων της πόλης είναι υπέρ της απόσπασης των αρχαίων και μόλις το 38% είναι υπέρ της παραμονής τους στον χώρο.

Δειτε ολοκληρο το αρθρο