Ακολουθήστε την «ΑΥΓΗ»
Ο επιλεγμένος κατάλογος δεν υπάρχει πλέον.

«Γαλάζιο μέτωπο» για το ξήλωμα της Μέσης Οδού

Δήμαρχος και περιφερειάρχης συντονίζουν την καταστροφή - Ο δήμαρχος Κ. Ζέρβας χαρακτήρισε «επαγγελματίες της αντίδρασης» όσους δεν συμφωνούν με την έωλη πρωθυπουργική εξαγγελία - Ο περιφερειάρχης Κεντρικής Μακεδονίας Απ. Τζιτζικώστας χθες συγκάλεσε σύσκεψη των "γαλάζιων" παραγωγικών φορέων προς ενίσχυση της απόσπασης των αρχαιοτήτων από τον σταθμό Βενιζέλου

Ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης και ο περιφερειάρχης Κεντρικής Μακεδονίας ανέλαβαν «εργολαβικά» να προωθήσουν τα καταστροφικά για τις αρχαιότητες της Βενιζέλου σχέδια της κυβέρνησης. Ο Απόστολος Τζιτζικώστας, που χθες συγκάλεσε μια σύσκεψη «γαλάζιων» παραγωγικών φορέων, υπερθεμάτισε και αυτός για την απόσπαση της βυζαντινής Μέσης Οδού από το σταθμό του μετρό, ενώ ο Κωνσταντίνος Ζέρβας επιτέθηκε κατά όσων δεν συμφωνούν με την έωλη πρωθυπουργική εξαγγελία χαρακτηρίζοντάς τους «επαγγελματίες της αντίδρασης». Την ίδια ώρα, πάντως, οι αντιδράσεις φουντώνουν και όλα δείχνουν ότι πόλη οδεύει σε έναν νέο γύρο έντονων αντιπαραθέσεων και πιθανόν και νέων προσφυγών στη Δικαιοσύνη.

Ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης Κ. Ζέρβας, μιλώντας στον ρ/ς Στο Κόκκινο Θεσσαλονίκης τάχθηκε πλέον καθαρά υπέρ της απόσπασης και επανατοποθέτησης του μεγαλύτερου μέρος των αρχαιοτήτων από τον σταθμό Βενιζέλου του μετρό. Ωστόσο, απαντώντας σε ερωτήσεις που του έγιναν, φάνηκε ότι είναι ο κύριος υπεύθυνος της ανακίνησης του θέματος. Παραδέχθηκε ότι δεν γνωρίζει τι κόστος θα έχει σε χρήμα και χρόνο μια τέτοια εξέλιξη, ωστόσο επέμενε ότι είναι η συμφερότερη οικονομικά και χρονικά. Σχολιάζοντας τις αντιδράσεις του πρώην δημάρχου Γιάννη Μπουτάρη αλλά και το ενδεχόμενο δικαστικών προσφυγών, τόνισε ότι «το μετρό δεν πρέπει να παραδοθεί σε επαγγελματίες της αντίδρασης». «Τόσα χρόνια η στάση τους κατέληξε στο σημείο αυτό, έξι χρόνια να συζητάμε τι θα γίνει και πώς θα γίνει. Όλοι αυτοί που δημιουργούν συλλόγους είναι οι ίδιοι που δε ήθελαν την Εγνατία Οδό, που δεν ήθελαν τη Νέα Παραλία, την επέκταση της παλιάς παραλίας, οι ίδιοι που δεν ήθέλαν τον περιφερειακό δρόμο, που δεν θέλουν τίποτα καινούργιο στην πόλη, μόνο να ακούγεται η φωνή τους» σημείωσε μεταξύ άλλων.

Η σύσκεψη του Απ. Τζιτζικώστα

Από την πλευρά του, ο «γαλάζιος» περιφερειάρχης Κεντρικής Μακεδονίας Απ. Τζιτζικώστας στη σύσκεψη φορέων που συγκάλεσε και στην οποία, πέρα από τον Κ. Ζέρβα, συμμετείχε και ο «γαλάζιος» πρόεδρος της ΠΕΔ - Κ.Μ. Λάζαρος Κυρίζογλου, καθώς και άλλα στελέχη της Ν.Δ. ως εκπρόσωποι φορέων, τάχθηκε και αυτός υπέρ της απόσπασης των αρχαιοτήτων και κατηγόρησε εμμέσως πλην σαφώς όσους διαφωνούν με τους νέους σχεδιασμούς ότι διχάζουν (!) την πόλη, όταν τον νέο διχασμό προκάλεσε η ανακίνηση ενός θέματος που είχε επιλυθεί το 2016.

«Δεν θα επιτρέψουμε σε κανέναν να διχάσει την πόλη και τους πολίτες της Θεσσαλονίκης. Το μετρό πρέπει να ολοκληρωθεί το συντομότερο. Δεν πρέπει να χαθεί άλλος χρόνος και σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να αυξηθεί περαιτέρω το κόστος υλοποίησης αυτού του έργου» είπε ο Απ. Τζιτζικώστας. Στο κοινό ανακοινωθέν των συμμετεχόντων γίνεται λόγος για «νέα δεδομένα» (;) και με εξαίρεση του εκπροσώπου του ΕΚΘ, όλοι συμφώνησαν πως «η ενδεδειγμένη, ταχύτερη και οικονομικότερη λύση για την ολοκλήρωση του έργου και την ανάδειξη των αρχαιοτήτων στον σταθμό Βενιζέλου είναι να ακολουθηθεί η μέθοδος της απόσπασης, εκσκαφής και επανατοποθέτησής τους, όπως έγινε και στον γειτονικό σταθμό της Αγίας Σοφίας».

Μέχρι και 800 εκατ.

«Οι καθυστερήσεις που θα φέρει η ανατροπή του σχεδίου για διατήρηση των αρχαιοτήτων in situ μπορεί να κοστίσει μέχρι και 800 εκατομμύρια ευρώ ως απαίτηση του εργολάβου» τόνισε ο δημοτικός σύμβουλος με την «ΠΟΛΗχρωμη Θεσσαλονίκη» και πρώην πρόεδρος του ΤΕΕ/ΤΚΜ Ανδρέας Κουράκης μιλώντας στον ρ/σ Στο Κόκκινο Θεσσαλονίκης. Εκτίμησε επίσης ότι «η πόλη θα αντισταθεί και θα καταφέρει να ανατρέψει την απόφαση του Κ. Μητσοτάκη για απόσπαση των αρχαιοτήτων».

Με παρέμβασή του, ο Στέφανος Μάνος χαρακτήρισε ως «επιπόλαιη απόφαση που προσβάλλει την κληρονομία μας» την απόφαση του Κυριάκου Μητσοτάκη για τις αρχαιότητες της Βενιζέλου. «Η απόσπαση και επανατοποθέτηση των αρχαιολογικών ευρημάτων θα προκαλέσουν καθυστερήσεις στο έργο και θα δώσουν πάτημα στον εργολάβο να ζητήσει αποζημιώσεις» εκτίμησε και πρότεινε ως «ορθή λύση» είτε «να συνεχιστεί το έργο όπως είχε τελευταία σχεδιαστεί είτε, πιο αποφασιστικά, να καταργηθεί ο σταθμός Βενιζέλου και να αποκαλυφθούν σε όλη τους τη λαμπρότητα οι αρχαιότητες”.

"Κοιτάμε Μπροστά": Στον αγώνα για τη διατήρηση των αρχαιοτήτων

Την έντονη διαμαρτυρία της για τον "αντιδημοκρατικό τρόπο τον οποίο ο κ. Τζιτζικώστας συγκαλύπτει βεβιασμένα σύσκεψη για ένα μείζον θέμα της Θεσσαλονίκης και της ευρύτερης περιοχής" εξέφρασε η παράταξη "Κοιτάμε Μπροστά" καλώντας τη διοίκηση Τζιτζικώστα "εάν ενδιαφέρεται πραγματικά" για το ζήτημα των αρχαίων της Βενιζέλου και όχι για τη δημιουργία εντυπώσεων με μικροκομματική στόχευση, να συμβουλευτεί τη γνώμη ειδικών επιστημόνων πριν λάβει αποφάσεις που θα υπονομεύσουν αμετάκλητα το παρόν και το μέλλον της Θεσσαλονίκης".

Ο επικεφαλής της παράταξης Χρήστος Γιαννούλης τόνισε ότι "η παράταξη 'Κοιτάμε Μπροστά' δηλώνει δυναμικά παρούσα στον αγώνα για την παραμονή και ανάδειξη των αρχαίων της Βενιζέλου κατά χώραν. Στηρίζουμε και συνυπογράφουμε το αίτημα της Κίνησης Πολιτών Θεσσαλονίκης για την Προστασία της Πολιτιστικής Κληρονομιάς".

Πισωγύρισμα με δούναι και λαβείν

Για «φοβερό πισωγύρισμα, που εγείρει τεράστια ερωτηματικά για το τι κρύβεται από πίσω... αν έχει σχέση δούναι και λαβείν σε άλλα επίπεδα» και για τα πιθανά οφέλη των εργολάβων έκανε λόγο ο τομεάρχης Υποδομών - Μεταφορών της Κ.Ο. του ΣΥΡΙΖΑ Γιώργος Βαρεμένος. Όπως εξήγησε, πρόκειται για «ξήλωμα όσων έχουν γίνει τα τελευταία τριάμισι χρόνια... το έργο πάει πίσω χρονικά δυόμισι με τρία χρόνια και εκτοξεύεται το κόστος του... τα χρήματα αυτά θα πάνε κάπου...» κι αυτό «εγείρει τεράστια ερωτήματα». Ο συντονιστής της Ν.Ε. Α’ Θεσσαλονίκης του ΣΥΡΙΖΑ Χρήστος Δουίτσης, μιλώντας στον ρ/σ Στο Κόκκινο της Θεσσαλονίκης, σχολίασε ότι «αυτό που κατάφερε ο κ. Μητσοτάκης με την ανακοίνωση για το μετρό είναι να υπάρξει μια πολύ μεγάλη αναστάτωση στην πόλη, να υπάρξει ξανά ένας διχασμός για ένα θέμα το οποίο είχε λυθεί και τακτοποιηθεί και η πόλη το είχε αποδεχθεί». Πρόσθεσε πως «το μόνο σίγουρο είναι ότι αν ακολουθηθεί το σχέδιο της κυβέρνησης Μητσοτάκη περί απόσπασης και επανατοποθέτησής τους, το μετρό φαίνεται ότι θα καθυστερήσει τουλάχιστον για άλλα τέσσερα χρόνια» και χαρακτήρισε «έωλο» τεχνικά το κυβερνητικό σχέδιο.

Έκκληση στον Μητσοτάκη από τη ΧΑΕ

Τέλος, το Δ.Σ. της Χριστιανικής Αρχαιολογικής Εταιρείας τονίζει ότι «η Πολιτεία οφείλει να συνεχίσει το έργο που έχει ήδη ξεκινήσει να πραγματοποιείται και να υλοποιήσει και τις υπόλοιπες εγκεκριμένες μελέτες για την κατά χώραν διατήρηση των μοναδικών αρχαιοτήτων» στον σταθμό Βενιζέλου. Στο πλαίσιο αυτό, κάνει έκκληση στον πρωθυπουργό «να επιληφθεί του σοβαρού θέματος του μετρό της Θεσσαλονίκης προκειμένου να διατηρηθεί κατά χώραν το μοναδικό αυτό εύρημα».

 

Δείτε όλα τα σχόλια
Κύριο άρθρο

Μετρό Θεσσαλονίκης: Αργότερα, δεν μας πειράζει...

Ύστερα από όλη αυτή τη φασαρία με το μετρό Θεσσαλονίκης, παρουσιάστηκε και μία έρευνα που δείχνει ότι το 51% των κατοίκων της πόλης είναι υπέρ της απόσπασης των αρχαίων και μόλις το 38% είναι υπέρ της παραμονής τους στον χώρο.

Δειτε ολοκληρο το αρθρο