Live τώρα    
12°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Σποραδικές νεφώσεις
12 °C
8.6°C15.2°C
1 BF 87%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Αυξημένες νεφώσεις
11 °C
8.1°C13.2°C
1 BF 65%
ΠΑΤΡΑ
Αυξημένες νεφώσεις
14 °C
11.0°C14.4°C
2 BF 75%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Ελαφρές νεφώσεις
11 °C
10.8°C13.6°C
2 BF 66%
ΛΑΡΙΣΑ
Σποραδικές νεφώσεις
6 °C
5.9°C9.6°C
0 BF 100%
Η «άνοιξη» της επαγγελματικής εκπαίδευσης
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Η «άνοιξη» της επαγγελματικής εκπαίδευσης

Του Θέμη Κοτσιφάκη*

Σημαντικές μεταρρυθμιστικές αλλαγές πραγματοποιούνται από το 2016 στον χώρο της επαγγελματικής εκπαίδευσης στη χώρα μας. Αλλαγές που στόχο έχουν στην ουσιαστική αναβάθμισή της και την παροχή σημαντικών διεξόδων στους αποφοίτους των επαγγελματικών Λυκείων.

Σοβαρά τραυματισμένη ήταν η επαγγελματική εκπαίδευση όχι μόνο από τα Μνημόνια αλλά και από τις διαχρονικά επαναλαμβανόμενες αντιεκπαιδευτικές πολιτικές Ν.Δ. - ΠΑΣΟΚ τα προηγούμενα χρόνια και ιδιαίτερα από τις μεταρρυθμίσεις Αρσένη (1998), Γιαννάκου (2006) και Αρβανιτόπουλου (2013).

Το πρώτο μέτρο της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ ήταν η επαναλειτουργία των καταργημένων το 2013 τομέων και ειδικοτήτων με την επαναφορά των 2.500 εκπαιδευτικών αντίστοιχων ειδικοτήτων που ήταν σε καθεστώς διαθεσιμότητας.

Για πρώτη φορά στη χώρα μας ολοκληρώθηκε ένας στρατηγικός σχεδιασμός για την Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση, βασισμένος στην ολιστική θεώρηση του συστήματος, στην ενίσχυση του κοινωνικού ρόλου της, στην ανάγκη παροχής  ποιοτικής εκπαίδευσης, που εντάχθηκε στον επίσημο σχεδιασμό για μια δίκαιη οικονομική ανάπτυξη της χώρας.

Δημιουργήθηκε η νέα δομή στο ΕΠΑΛ, με την οποία εξασφαλίζεται στους μαθητές και τις μαθήτριες η παροχή τόσο στέρεων γενικών γνώσεων όσο και τεχνολογικών και επαγγελματικών γνώσεων και δεξιοτήτων, αποφεύγοντας όμως την πρόωρη ειδίκευση.

Παράλληλα, προωθείται η συγγραφή νέων προγραμμάτων σπουδών και βιβλίων, καθώς και ο εκσυγχρονισμός των εργαστηριακών υποδομών, ενώ με το εμβληματικό πρόγραμμα «Μια νέα αρχή στα ΕΠΑΛ» επιδιώκεται η στήριξη των μαθητών/τριών με ενισχυτική διδασκαλία, αλλά και ψυχοκοινωνική υποστήριξη με την πρόσληψη ψυχολόγων.

Όσον αφορά τις εκπαιδευτικές προοπτικές των αποφοίτων, διευρύνθηκε η πρόσβασή τους στα ΑΕΙ, θεσμοθετώντας για πρώτη φορά πρόσβαση στα πανεπιστήμια και μάλιστα με αυξημένο ποσοστό 5%-10% θέσεων σε αυτά. Επίσης καθιερώθηκε η προνομιακή πρόσβασή τους στα νέα διετή τμήματα επαγγελματικής εκπαίδευσης των ΑΕΙ, συνδέοντας τη δευτεροβάθμια επαγγελματική εκπαίδευση με την τριτοβάθμια.

Σημαντική θεσμική μεταρρύθμιση, με τους όρους της Αριστεράς, είναι ο θεσμός του «μεταλυκειακού έτους - τάξης μαθητείας» που οδηγεί σε αναβάθμιση των προσόντων τους και στην απόκτηση επαγγελματικού πτυχίου επιπέδου 5. Η μαθητεία απευθύνεται σε ενήλικες απόφοιτους που έχουν ήδη ένα επίπεδο γνώσεων και έχουν την ωριμότητα για να ενταχθούν στον εργασιακό χώρο. Υπογράφεται σύμβαση μαθητείας, ενώ υπάρχει εποπτεία από το σχολείο. Οι μαθητευόμενοι λαμβάνουν αμοιβή, αποκτούν προϋπηρεσία, οδηγούνται με καλύτερους όρους, ή και απευθείας, στην απόκτηση άδειας άσκησης επαγγέλματος, όπου απαιτείται, και έχουν πλήρη εργασιακά και ασφαλιστικά δικαιώματα.

Για όλες τις παραπάνω δράσεις σχεδιάζονται από το ΙΕΠ προγράμματα επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών προκειμένου να ενδυναμωθούν και να στηριχτούν στο σημαντικό έργο τους.

* O Θέμης Κοτσιφάκης είναι εκπαιδευτικός, σύμβουλος της υφυπουργού Παιδείας Μερόπης Τζούφη για θέματα επαγγελματικής εκπαίδευσης

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL