Live τώρα    
23°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Ελαφρές νεφώσεις
23 °C
21.7°C24.7°C
3 BF 55%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Ελαφρές νεφώσεις
23 °C
19.7°C24.9°C
1 BF 41%
ΠΑΤΡΑ
Αίθριος καιρός
20 °C
19.4°C21.6°C
4 BF 61%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Σποραδικές νεφώσεις
21 °C
20.4°C20.8°C
2 BF 68%
ΛΑΡΙΣΑ
Αίθριος καιρός
24 °C
23.9°C24.0°C
3 BF 33%
Η επόμενη μέρα της Πέλλας μέσα στους εθνικούς σχεδιασμούς
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Η επόμενη μέρα της Πέλλας μέσα στους εθνικούς σχεδιασμούς

Του Γιάννη Σηφάκη*

Η διαδικασία προετοιμασίας με συμμετοχή 62 φορέων από την Πέλλα (ΟΤΑ, επαγγελματικά σωματεία, αγρότες, πολιτιστικοί, αθλητικοί και άλλοι φορείς) αλλά και το ίδιο το αναπτυξιακό συνέδριο Κεντρικής Μακεδονίας που πραγματοποιήθηκε στη Θεσσαλονίκη από 26 έως 28 Μαρτίου 2018 ανέδειξε καθαρά την υστέρηση της Πέλλας τόσο σε βασικά έργα υποδομής (συγκοινωνιακά, αρδευτικά, τουρισμού και άλλα) όσο και στην οργάνωση του αγροτικού κόσμου αλλά και όλης της κοινωνίας.

Πέραν των ενδογενών παθογενειών της Πέλλας (παραγοντισμοί, προσανατολισμός των πολιτικών στις πελατειακές σχέσεις με πλήρη υποβάθμιση της αποστολής τους - πλην λαμπρών εξαιρέσεων) η διάλυση κάθε οργάνωσης του αγροτικού κόσμου, άρα και της αγροτικής παραγωγής, και η απουσία της Πέλλας από όλους τους εθνικούς σχεδιασμούς για τις βασικές υποδομές είναι οι βασικοί λόγοι της ευθείας κατρακύλας της κατά 45 θέσεις σε κατά κεφαλήν εισόδημα στη χώρα μέσα σε λιγότερα από τριάντα χρόνια.

Χαρακτηριστικότερο παράδειγμα του προτύπου περιφερειακής «ανάπτυξης» των προηγούμενων κυβερνήσεων είναι η «κλοπή» της Εγνατίας οδού, της οποίας η αρχαία χάραξη διέσχιζε όλη την Πέλλα οδεύοντας προς Φλώρινα, Μοναστήρι (Μπίτολα) και Δυρράχιο. Αντί της πεδιάδας της Πέλλας η σύγχρονη Εγνατία χαράχτηκε να «τρυπά» το Βέρμιο με συνεχείς σήραγγες και γέφυρες για να εξυπηρετηθούν από τις τότε κυβερνήσεις του παλιού πολιτικού συστήματος τα συμφέροντα των εργολάβων (που ήταν επί των ημερών τους η πραγματική εξουσία) και μικροπολιτικές σκοπιμότητες.

Στο πλαίσιο της δίκαιης ανάπτυξης και της παραγωγικής ανασυγκρότησης στην Πέλλα, η ίδια η διαδικασία του αναπτυξιακού συνεδρίου ανέδειξε τις κατευθύνσεις για την επόμενη μέρα στην Πέλλα.

Το σοβαρό και ελπιδοφόρο είναι ότι ήδη αυτή η κυβέρνηση ξεκίνησε, ακόμη και μέσα σε αυτές τις συνθήκες, την αντίστροφη πορεία για την Πέλλα.

Α. Άρση της συγκοινωνιακής απομόνωσης της Πέλλας

Οδικές παρακάμψεις Χαλκηδώνας και Γιαννιτσών για τη σύνδεση της Πέλλας με τη Θεσσαλονίκη και την ΠΑΘΕ, προϋπολογισμού 220 εκατ. ευρώ. Το έργο έχει μελετητική ωριμότητα από το 2011. Το 2012 «κλάπηκαν» 120 εκατ. ευρώ από τα ΕΣΠΑ από αυτό το έργο για να κατασκευαστεί η δυτική περιφερειακή της Θεσσαλονίκης.

Τον Σεπτέμβριο 2017 το υπουργείο Οικονομίας και Ανάπτυξης χρηματοδότησε την Περιφέρεια με 10 εκατ. ευρώ για τις απαλλοτριώσεις των οδικών παρακάμψεων με τη συνεννόηση μεταξύ υπουργείου και Περιφέρειας για την ένταξη του έργου μετά τις απαλλοτριώσεις στα ΠΕΠ και υποβοήθηση της ολοκλήρωσής του από την κεντρική διοίκηση.

* Προαστιακή σιδηροδρομική σύνδεση Θεσσαλονίκης - Έδεσσας μέσω Γιαννιτσών με παράκαμψη προς Αριδαία, προϋπολογισμού περί τα 160 εκατ. ευρώ.

Το έργο εξαγγέλθηκε από τον πρωθυπουργό Αλέξη Τσίπρα κατά τη διάρκεια του αναπτυξιακού Κεντρικής Μακεδονίας για ένταξή του στο Ευρωπαϊκό Πρόγραμμα Μεταφορών (CEF) το 2019. Παρουσιάστηκε στις 27.3.18 η μελέτη σκοπιμότητάς του με θετικά αποτελέσματα από το υπουργείο Υποδομών και τον ΟΣΕ.

* Η έξοδος της Πέλλας προς τον Βορρά με τελωνειακό σταθμό από την Αλμωπία. Ήδη συζητείται από τα υπουργεία Υποδομών και Εξωτερικών με θετική πρόθεση.

* Σε δεύτερη φάση απαιτείται η χρηματοδότηση των μελετητικά ώριμων οδικών έργων Σεβαστειανά - Νάουσα (κάθετη στην Εγνατία οδό), προϋπολογισμού 100 εκατ. ευρώ, Μαυροβούνι - Νότια παράκαμψη Έδεσσας, προϋπολογισμού 80 εκατ. ευρώ, και Έδεσσα - Άγρας.

Β. Σύνδεση της Πέλλας με τα ενεργειακά δίκτυα

* Ήδη ξεκίνησε η σύνδεση της Πέλλας με το δίκτυο φυσικού αερίου. Τα Γιαννιτσά είναι μια από τις έξι πόλεις πέριξ της Θεσσαλονίκης που έχει ήδη ενταχθεί στο πρόγραμμα διανομής φυσικού αερίου με εξασφαλισμένη χρηματοδότηση (50% ΠΕΠ, 40% δάνειο από ΕΤΕπ, 10% ίδια συμμετοχή ΔΕΔΑ). Η κυβέρνηση εξασφάλισε το 2016 την έξοδο φυσικού αερίου στο Άσπρο Σκύδρας Πέλλας για την παροχέτευση φυσικού αερίου στην Κεντρική Μακεδονία και φυσικά στην Πέλλα. Ήδη ξεκίνησαν προ μηνός οι μελέτες κόστους οφέλους για Έδεσσα, Σκύδρα, Αριδαία και Νάουσα που θα ολοκληρωθούν σε δύο μήνες περίπου. Υπάρχει ήδη προσυνεννόηση με την Περιφέρεια και τη ΔΕΔΑ για την χρηματοδότηση της διανομής αερίου στις πόλεις για τις οποίες θα προκύψει θετικό αποτέλεσμα από τις μελέτες κόστους - οφέλους.

* Γεωθερμία. Η Πέλλα διαθέτει πλούσιο γεωθερμικό δυναμικό χαμηλής ενθαλπίας κατάλληλο για θέρμανση θερμοκηπίων και προωρίμανση αγροτικών καλλιεργειών. Μπορεί, σε περιορισμένη έκταση, να χρησιμοποιηθεί και για υποβοήθηση της θέρμανσης κάποιων δημοσίων κτηρίων πλησίον της περιοχής εγκατάστασης.

Στην Αλμωπία στα Λουτρά Πόζαρ, στην Σωσάνδρα, στο Γαρέφι και στους Προμάχους.

Σε Πέλλα και Σκύδρα από το μηδέν του Λουδία, Κρύα Βρύση, Γαλατάδες, Άσπρο, Σκύδρα.

* Αναβάθμιση ηλεκτρικών δικτύων ΑΔΜΗΕ και ΔΕΔΔΗΕ για την άρση του κορεσμού των ηλεκτρικών δικτύων με στόχο την περαιτέρω ανάπτυξη έργων Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΑΠΕ) κυρίως μικρών υδροηλεκτρικών και φωτοβολταϊκών με χρήση και ενεργειακών κοινοτήτων αλλά και του εικονικού ενεργειακού συμψηφισμού ιδιαίτερα από αγρότες, δήμους, ΔΕΥΑ, ΤΟΕΒ αλλά και ιδιώτες.

Γ. Φράγμα Αλμωπαίου και μικρότερων λιμνοδεξαμενών

* Υπεγράφη πριν από δύο εβδομάδες η Έγκριση Περιβαλλοντικών Όρων για το φράγμα του Αλμωπαίου, συμπεριλαμβανομένων των απαραίτητων δικτύων, ολοκληρώνοντας τη μελετητική ωρίμανσή του έπειτα από πολλά χρόνια.

Θα επιδιωχθεί η χρηματοδότηση του έργου από το Πρόγραμμα Αγροτικής Ανάπτυξης (ΠΑΑ) από το σκέλος που θα διαχειριστεί το υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης.

Πρόκειται για έργο αποθήκευσης 35,5 εκατ. κ.μ. με φράγμα ύψους 61 μ., με μήκος στέψης 235 μ. και παροχή σχεδιασμού 4,94 κ.μ./sec.

Θα αρδεύσει 120.000 στρέμματα του κάμπου των Γιαννιτσών και της Σκύδρας και θα παροχετεύσει και νερό στην τάφρο 66 επιλύοντας σοβαρό περιβαλλοντικό θέμα της ευρύτερης περιοχής.

* Στην Αλμωπία απαιτείται να μελετηθούν και χρηματοδοτηθούν μικρές λιμνοδεξαμενές συγκράτησης επιφανειακών νερών για την άρδευση μειώνοντας το κόστος παραγωγής των αγροτικών προϊόντων. Χαρακτηριστικά η λιμνοδεξαμενή του Προδρόμου (του οποίου η μελέτη ήδη έχει ενταχθεί στο διασυνοριακό πρόγραμμα ΙΝΤΕRREG), της ρυθμιστικής λιμνοδεξαμενής Λυκοστόμου - Προμάχων - Σωσάνδρας, αρδευτικό στη Χρύσα και άλλα.

Στην Έδεσσα το φράγμα της Σωτήρας, το αρδευτικό της Φλαμουριάς και άλλα αρδευτικά έργα.

Στον Δήμο Πέλλας το αρδευτικό του Μυλοτόπου και άλλα έργα.

Δ. Συντονισμένες προσπάθειες για την οργάνωση του αγροτικού κόσμου σε νέα βάση μακριά από τις παθογένειες του παρελθόντος. Οργανώσεις παραγωγών, εταιρικές συμπράξεις, πρόσθεση αξίας στα προϊόντα μέσω της τυποποίησης και της συσκευασίας, εξεύρεση ποιοτικών και απαιτητικών αγορών.

Ε. Αντιπλημμυρικά έργα

Τεράστιας σημασίας για την προστασία οικισμών και αγροτικών καλλιεργειών. Αλμωπαίος, Μπέλιτσα ( Αλμωπία), τάφρος 66 ( Σκύδρα, Βέροια), Λουδίας ( Πέλλα) οι βασικές προτεραιότητες.

ΣΤ. Τουρισμός

* Ανάδειξη ανακτόρου Πελλαίας χώρας (χρηματοδοτήθηκε από το ΠΕΠ με 900.000,00 ευρώ), ανάγκη έναρξης ανασκαφών στον Λόγγο Έδεσσας μετά από 45 χρόνια, χρηματοδότηση ανάδειξης Κάστρου Χρυσής, αποκατάστασης Βυζαντινών και Οθωμανικών μνημείων.

* Χιονοδρομικό Καϊμακτσαλάν. Ανάγκη επέκτασής του με επένδυση περί τα 10 εκατ. ευρώ για τον διπλασιασμό του λειτουργικού του χρόνου προς όφελος της βιωσιμότητάς του αλλά, κυρίως, του ήπιου τουρισμού της περιοχής Λουτρακίου, Όρμας, Αγίου Αθανασίου και Έδεσσας.

Ζ. Ακόμη έργα περιβάλλοντος στη λίμνη Βεγορίτιδα, αθλητικά έργα σε όλη την Πέλλα.

* Κατασκευή σχολείων (Μουσικό Γυμνάσιο Γιαννιτσών, 4ο Νηπιαγωγείο Σκύδρας, Νηπιαγωγεία Προμάχων και Πετριάς) καθώς και ίδρυση τριτοβάθμιων διετών πανεπιστημιακών σχολών για αποφοίτους ΕΠΑΛ.

Αυτό το αναπτυξιακό σχέδιο μπορεί να βγάλει την Πέλλα από την απομόνωση, να την βάλει μέσα στους εθνικούς σχεδιασμούς και να εξασφαλίσει τη δίκαιη ανάπτυξη της μέσα στην πολιτική παραγωγικής ανασυγκρότησης της Πέλλας αλλά και όλης της χώρας.

Και είμαστε αποφασισμένοι να το κάνουμε πράξη αφήνοντας οριστικά στο περιθώριο το παλιό πολιτικό σύστημα και τις παλιές περπατησιές του. Όλους αυτούς που ταυτίστηκαν με την υποβάθμιση και την κατρακύλα της Πέλλας.

* O Γιάννης Σηφάκης είναι βουλευτής Πέλλας του ΣΥΡΙΖΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL