Live τώρα    
22°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Ελαφρές νεφώσεις
22 °C
20.2°C23.8°C
3 BF 42%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Αίθριος καιρός
22 °C
19.1°C22.7°C
2 BF 55%
ΠΑΤΡΑ
Αίθριος καιρός
18 °C
18.0°C19.9°C
4 BF 60%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Σποραδικές νεφώσεις
20 °C
18.8°C20.8°C
5 BF 45%
ΛΑΡΙΣΑ
Αίθριος καιρός
23 °C
22.9°C22.9°C
3 BF 31%
Όταν το παρακράτος σηκώνει κεφάλι...
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Όταν το παρακράτος σηκώνει κεφάλι...

Η λειτουργία και η δράση του εθνικιστικού παρακράτους εκεί πάνω στη Θράκη έρχεται από πολύ μακριά. Έχει ιστορικό βάθος και βάρος, όχι σπάνια αιματοβαμμένο. Με την ανοχή, συχνά και με τη συνέργεια, του επίσημου κράτους παλαιότερα, σε φάση ημιεπίσημης ανοχής στη συνέχεια, σε διαρκή νομιμοφανή κλεφτοπόλεμο σήμερα. Ήταν, βλέπετε, η φοβική αντίληψη ότι ο εχθρός καραδοκεί, που το ενέπνεε και το τροφοδοτούσε.

Έχουν γίνει βεβαίως βήματα, γενναία και τολμηρά βήματα προς την κατεύθυνση της έλλογης συμπεριφοράς απέναντι στη μειονότητα. Όχι όμως αρκετά, καθώς φαίνεται...

Το πρόσφατο κρούσμα παρακρατικού χαρακτήρα συμπεριφοράς, χωρίς αμφιβολία, χτυπάει καμπανάκι. Προς εγρήγορση. Και επιφυλακή. Εκεί όπου, με εισαγγελική εντολή και με την αστυνομία σε εκτελεστικό ρόλο, επιχειρήθηκε να επιστρέψουμε δόξη και τιμή στην εποχή των πιστοποιητικών «υγειών κοινωνικών φρονημάτων» και του φακελώματος. Όταν, μετά από μηνυτήρια αναφορά γνωστού χρυσαυγίτη της περιοχής, η Εισαγγελία Πρωτοδικών Ροδόπης σχηματίζει δικογραφία, διά της οποίας ζητάει ονόματα και διευθύνσεις καθηγητών του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης. Προκειμένου να γνωμοδοτήσουν ως εμπειρογνώμονες επί της ελεύθερης έκφρασης ελεύθερων Ελλήνων πολιτών. Ε, ναι, τότε πάει να πει ότι γυρίζουμε πίσω, πολύ πίσω. Σε εποχές σκοτεινές και γκρίζες, που θα ‘πρεπε να τις είχαμε οριστικά καταχωνιάσει στο χρονοντούλαπο της Ιστορίας.

Η χρησιμοποίηση από πολίτες του όρου «τουρκική μειονότητα» αποτελεί, χωρίς την παραμικρή αμφιβολία, δικαίωμα αναφαίρετο. Στη βάση της Χάρτας των Δικαιωμάτων του Ανθρώπου, με το «δικαίωμα του αυτοπροσδιορισμού» στην κορυφή των δικαιωματικών αξιών. Είναι, εξάλλου, πολύ πρόσφατη η σχετική απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων. Προς τη λογική της οποίας συντάσσεται πλέον και η ελληνική Πολιτεία, σύμφωνα και με την ήδη εκπεφρασμένη κυβερνητική βούληση.

Τα υπολείμματα λοιπόν του εθνικιστικού παρακράτους εκεί πάνω, με «όψεις» της Εκκλησίας, των αρχών ασφαλείας, του κρατικού μηχανισμού και κάποιων ύποπτων επιδιώξεων και αναλόγως ύποπτης συμπεριφοράς «ευαγών» ιδρυμάτων της περιοχής γενναία χρηματοδοτούμενων, σε διαρκή αγαστή συνεργασία με ακραία πολιτικά μορφώματα της περιοχής, πρέπει κάποια στιγμή να βρεθούν αντιμέτωπα με την αποφασιστικότητα, την ανυποχώρητη αποφασιστικότητα της ελληνικής Πολιτείας. Ώστε να σπάσει οριστικά το απόστημα. Καθώς μάλιστα η δράση τους τροφοδοτεί και πριμοδοτεί τις σκοτεινές διαθέσεις εθνικιστικών μειονοτικών κύκλων. Έτσι ώστε δεν αποκλείεται να οδηγηθούμε σε άγριες τοπικές συγκρούσεις «άλλου τύπου», παλαιάς κοπής...

Εκσυγχρονισμός και εκλογίκευση

Η κυβέρνηση προχώρησε πρόσφατα σε ένα γενναίο βήμα προς την κατεύθυνση της πλήρους «εξομοίωσης» των Ελλήνων πολιτών. Με την «προαιρετική» κατάργηση της Σαρίας. Γενναίο, αν και μισό βήμα. Δεδομένου ότι η εκχώρηση στην ελληνική Δικαιοσύνη των «οικογενειακού χαρακτήρα» δικαιοπραξιών θα έπρεπε να είναι για όλους τους πολίτες απόλυτη και υποχρεωτική. Πολύ περισσότερο που στη γείτονα χώρα η Σαρία έχει στην εντέλεια καταργηθεί εδώ κι έναν αιώνα, από την εποχή του Κεμάλ ήδη. Ενώ εμείς εδώ την διατηρούμε 100 χρόνια μετά. Και τώρα, καθώς φαίνεται, ξεκινά η συζήτηση για τον τρόπο ανάδειξης των μουφτήδων της θρακικής μειονότητας. Προς την κατεύθυνση του δημοκρατικού εξορθολογισμού των σχετικών διαδικασιών. Αν αυτά τα βήματα ολοκληρωθούν, αν δηλαδή και για τη μειονότητα της Θράκης αρθούν και οι τελευταίες διακρίσεις κρατικής συμπεριφοράς σε σχέση με τους λοιπούς Έλληνες πολίτες. Και αν, βεβαίως, ενισχυθεί σοβαρά το παραγωγικό και το αναπτυξιακό μοντέλο της περιοχής. Μιας και μιλάμε για χαρακτηριστικά καθυστερημένον αναπτυξιακά γεωγραφικό αλλά και κοινωνικό χώρο. Ε, τότε, ναι, μπορούμε να λογαριάζουμε σοβαρά και πειστικά στην προοπτική «εξομοίωσης» όλων των Ελλήνων πολιτών αδιακρίτως. Και ναι, τότε δεν θα βρίσκουν πρόσφορο έδαφος τα κηρύγματα μισαλλοδοξίας, διχασμού και βίας.

Και κάτι ακόμη. Ο χαρακτηρισμός των διαφόρων εθνοτικών ομάδων με βάση τη θρησκεία είναι παλιός, πολύ παλιός. Και αφόρητα ξεπερασμένος. Αναγόμενος στην πράγματι πολυπολιτισμική και πολυθρησκευτική Οθωμανική Αυτοκρατορία. Τότε που οι λαοί της σουλτανικής επικράτειας προσδιορίζονταν ως μουσουλμανικοί, χριστιανικοί, εβραϊκοί. Σήμερα δεν έχουμε απολύτως κανέναν λόγο να μιλούμε για «μουσουλμανική μειονότητα» της Θράκης. Πολύ περισσότερο που πολλοί μειονοτικοί πολίτες μπορεί, ως μη θρησκευόμενοι, να μην αισθάνονται καν μουσουλμάνοι. Όπως και πολλοί πολίτες της ελληνικής πλειονότητας δεν αισθάνονται χριστιανοί. Είναι γι’ αυτό (και γι’ αυτό) άλλωστε που έχει καταργηθεί η αναγραφή του θρησκεύματος στις αστυνομικές ταυτότητες. Ο όρος «εθνοτική μειονότητα», στη βάση της καταγωγής, προκειμένου για τους Θρακιώτες συμπολίτες μας, είναι σίγουρα πολύ πιο πρόσφορος.

Επιτέλους, ας απαλλαγούμε από τα από αιώνες κληρονομημένα φοβικά σύνδρομα. Ο εκσυγχρονισμός της κοινωνίας και η εκλογίκευση των πραγμάτων, των καταστάσεων και των συμπεριφορών είναι ο ασφαλής δρόμος. Ο μόνος ασφαλής δρόμος...

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL