Ακολουθήστε την «ΑΥΓΗ»
Ο επιλεγμένος κατάλογος δεν υπάρχει πλέον.

Ο καλός και ο κακός τρομοκράτης

Frantisek Kupka, "Σειρά αντιθέσεων", 1935-46

Καταλαβαίνω απόλυτα τον πόνο και την αγανάκτηση των συγγενών του θύματος να βλέπουν να κυκλοφορεί ελεύθερος ο δολοφόνος του δικού τους ανθρώπου, όπως τον γιο του Παύλου Μπακογιάννη ή τη μάνα του Παύλου Φύσσα. Αυτό που δεν καταλαβαίνω είναι τα πολιτικά κόμματα και πρόσωπα που θέλουν τη Δικαιοσύνη Ιερά Εξέταση

Του Κώστα Βρατσάλη*

Δυσκολεύομαι πράγματι να καταλάβω πώς η κυβέρνηση Ν.Δ. - ΠΑΣΟΚ ή αλλιώς Σαμαρά - Βενιζέλου, που “έδινε” 7 (ολογράφως: εφτά) φορές άδεια στον Ξηρό μέσα σε 15 μήνες (η πρώτη άδεια δόθηκε 24.9.2012 και η τελευταία 1.1.2014, ουσιαστικά δηλαδή κάθε δύο μήνες και άδεια) δεν ήταν κάτι το εγκληματικό, ενώ είναι εγκληματικό η κυβέρνηση Τσίπρα να “δίνει” 1 (ολογράφως: ένα) άδεια στον Κουφοντίνα -μία άδεια μετά από δεκαπέντε χρόνια. Γιατί, αν “δίνονται” σήμερα οι άδειες από την κυβέρνηση και όχι από το Συμβούλιο Φυλακών, γιατί να μην “δίνονταν” και τότε από την κυβέρνηση Σαμαρά - Βενιζέλου και όχι από το Συμβούλιο Φυλακών; Ή μήπως, επειδή ο Ξηρός δεν δραπέτευσε με την πρώτη άδεια, θα έπρεπε κάθε δυο μήνες να παίρνει και από μία μέχρι να δραπετεύσει; Ή μήπως πάλι η Ν.Δ. και ο υπό διαμόρφωση κεντρώος χώρος άλλαξαν θέση σήμερα και πιστεύουν στον “καλό και κακό τρομοκράτη” -καλός ο Ξηρός, κακός ο Κουφοντίνας- για να δικαιολογήσουν τη στάση τους τότε και τώρα; Να περιμένουμε δηλαδή στο μέλλον τη θέση τους και για τον “άσχημο τρομοκράτη”; Θέτω τέτοια ερωτήματα μπας και καταλάβουν κάποιοι τη βλακεία που τους δέρνει με αυτά που υποστηρίζουν!

Υπάρχει όμως και κάτι άλλο που προβάλλουν η Ν.Δ. και ο υπό διαμόρφωση κεντρώος χώρος για την εγκληματική κατ’ αυτούς διήμερη άδεια στον Κουφοντίνα. Φταίει, κατά την άποψή τους, ο νόμος του ΣΥΡΙΖΑ, που δίνει τη δυνατότητα παροχής άδειας στους φυλακισμένους τρομοκράτες σε οκτώ και όχι σε δεκαοκτώ χρόνια, όπως προέβλεπε ο νόμος Ν.Δ. - ΠΑΣΟΚ. Ξέρουν, δηλαδή, η Ν.Δ. και ο υπό διαμόρφωση σήμερα κεντρώος χώρος ότι δεν αρκούν οκτώ χρόνια για να πάρει ο κρατούμενος τρομοκράτης άδεια υπό προϋποθέσεις, αλλά δεκαοκτώ και σε κελιά “υψίστης ασφαλείας”, τα λεγόμενα “λευκά κελιά”; Ξέρουν κανέναν ή καμία που να επέζησε μετά από δεκαοκτώ χρόνια φυλάκιση σε τέτοια κελιά; Μήπως ντρέπονται να ζητήσουν απευθείας τη θανατική ποινή ή δεν τη ζητούν μόνο και μόνο επειδή το απαγορεύει η Ευρωπαϊκή Ένωση; Μήπως. Τελικά ντρέπονται να ομολογήσουν ότι επιζητούν να τιμωρήσουν τον ένοχο το ίδιο αποτρόπαια που ο τρομοκράτης τιμωρεί το θύμα του; Με τον θάνατο;

Υπάρχει όμως και η θρησκευτική τους αντίληψη περί τιμωρίας, η αντίληψη της Ιεράς Εξέτασης. Τόσο σύγχρονη είναι η αντίληψή τους περί απονομής δικαιοσύνης. Θέτουν ένα ζήτημα “μετανοίας” ως όρο για την έκδοση οποιασδήποτε άδειας σε τρομοκράτη από τις φυλακές. Το θέτουν σε συνδυασμό με τον χρόνο που έχει παρέλθει από τη φυλάκισή του και στην προκειμένη περίπτωση να είναι δεκαοκτώ αντί οκτώ χρόνια. Αφορμή, όπως μας δηλώνουν με κάθε ευκαιρία, ήταν η απόδραση του Ξηρού, λες και, επειδή απαγορεύεται να αποδράσει κανείς, δεν θα το επιχειρήσει όταν έχει μείνει δεκαοκτώ χρόνια στη φυλακή. Γιατί; Θεωρούν μήπως ότι συνηθίζει τόσο πολύ ώστε προτιμά να γυρίσει πίσω σαν κύριος παρά να κυκλοφορεί σ’ αυτή την “άδικη και ψεύτρα κοινωνία”;

Φαίνεται ότι κάποιοι τουλάχιστον, σε αυτήν την αντι-ΣΥΡΙΖΑ φιλολογία, θεωρούν τους εαυτούς τους “ειδήμονες” του σωφρονιστικού συστήματος -λόγω του πολιτικού παρελθόντος τους;- και εκσυγχρόνισαν προς το αντικειμενικότερον, κατά τη διακυβέρνησή τους, τις πάλαι ποτέ “δηλώσεις μετανοίας” με την παρέλευση δεκαοκτώ χρόνων σε φυλακές “υψίστης ασφαλείας”. Καλά, αν οι τρομοκράτες “δηλώσουν μετάνοια” την επομένη της φυλάκισής τους, πόσο θα πρέπει να περιμένουν για να πάρουν άδεια; Δεκαοκτώ μέρες, δεκαοκτώ χρόνια και γιατί όχι είκοσι οκτώ, τριάντα οκτώ, σαράντα οκτώ χρόνια και βάλε; Μήπως θα πρέπει, ακόμα κι αν εκτίσει την όποια ποινή του, να ζητήσει “μετάνοια” για να αποφυλακιστεί; Καταλαβαίνω απόλυτα τον πόνο και την αγανάκτηση των συγγενών του θύματος να βλέπουν να κυκλοφορεί ελεύθερος ο δολοφόνος του δικού τους ανθρώπου, όπως τον γιο του Παύλου Μπακογιάννη ή τη μάνα του Παύλου Φύσσα. Αυτό που δεν καταλαβαίνω είναι τα πολιτικά κόμματα και πρόσωπα που θέλουν τη Δικαιοσύνη Ιερά Εξέταση.

“Ενάντια στην ηλιθιότητα ακόμη και οι θεοί αγωνίζονται μάταια” είχε υποστηρίξει ο Σίλερ. Ευτυχώς που πολλοί από εμάς δεν πιστεύουμε στους θεούς και έτσι ελπίζουμε ο αγώνας μας ενάντια στην ηλιθιότητα να μην είναι μάταιος.

* Ο Κώστας Βρατσάλης είναι πανεπιστημιακός

Δείτε όλα τα σχόλια