Live τώρα    
25°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Αίθριος καιρός
25 °C
22.8°C26.3°C
3 BF 32%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Αίθριος καιρός
24 °C
22.6°C26.2°C
3 BF 34%
ΠΑΤΡΑ
Αίθριος καιρός
21 °C
19.0°C24.8°C
2 BF 50%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Ελαφρές νεφώσεις
21 °C
20.8°C21.8°C
2 BF 65%
ΛΑΡΙΣΑ
Ελαφρές νεφώσεις
24 °C
23.9°C24.5°C
2 BF 33%
Από την Καβάλα στον Δούναβη με... τρένο
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Από την Καβάλα στον Δούναβη με... τρένο

Του Κώστα Μορφίδη*

Η υπογραφή της σύστασης διακρατικής επενδυτικής εταιρείας μεταξύ Ελλάδας και Βουλγαρίας για την κατασκευή της Σιδηροδρομική Εγνατίας τράβηξε (δικαίως) πάνω της όλα τα φώτα των ΜΜΕ των Βαλκανίων.

Ένα αίτημα τόσο του επενδυτικού κόσμου όσο και της τοπικής κοινωνίας της Καβάλας ικανοποιείται και με το παραπάνω. Εξηγούμαι: μέχρι πρότινος, όλοι έδειχναν ευχαριστημένοι με την κατασκευή μίας μονής σιδηροδρομικής γραμμής που θα συνέδεε το εμπορικό λιμάνι της Καβάλας με το υπάρχον σιδηροδρομικό δίκτυο, δηλαδή με τον κοντινότερο σταθμό στην πόλη, τους Τοξότες Ξάνθης.

Είναι αλήθεια ότι ο σιδηρόδρομος άργησε να φτάσει στην Καβάλα. Οι προηγούμενες κυβερνήσεις αδιαφόρησαν για τη δυναμική του λιμανιού της πόλης, απαξίωσαν το ασφαλέστερο και περιβαλλοντικά φιλικότερο μέσο, το τρένο, ανέπτυσσαν την εξωτερική τους πολιτική με επιθετικούς όρους, δεν εκμεταλλεύτηκαν τα συγκριτικά πλεονεκτήματα της περιοχής, ενώ παράλληλα «έπαιζαν» με τη σταθερότητα της χώρας.

Η νέα χάραξη μας πηγαίνει πολλά βήματα παραπέρα, καθώς συνδέει τη Θεσσαλονίκη απευθείας με την Καβάλα και από εκεί με την Αλεξανδρούπολη από την ελληνική μεριά, ενώ από τη βουλγαρική με τα λιμάνια του Μπουργκάς, της Βάρνας και του Ρούσε (Δούναβης). Πρόκειται για «αγορά» 20 εκατομμυρίων πολιτών, η οποία παραμένει, σε μεγάλο βαθμό, υποβαθμισμένη ή -και- αναξιοποίητη.

Ο κοινός αναπτυξιακός βηματισμός Ελλάδας-Βουλγαρίας είναι ιστορικής σημασίας, δεδομένου ότι έχει μεγάλη γεωπολιτική σημασία χωρίς ταυτόχρονα να είναι ανταγωνιστικός με τη γείτονα Τουρκία. Οι αυξημένες επενδυτικές δυνατότητες της περιοχής, οι νέες προοπτικές εμπορικών σχέσεων, η πολυπόθητη ανάπτυξη, μπορούν να γίνουν στοιχεία σταθερότητας και ειρήνης.

Στο τεχνοκρατικό κομμάτι, είναι σαφές πως μια διακρατική εταιρεία έχει μεγαλύτερη ευελιξία στην πρόσβαση σε χρηματοδοτικά πακέτα (βλ. Γιούνκερ, Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων), δεδομένο εξαιρετικά σημαντικό, μιας που το έργο θα αγγίξει τα 5 δισ. ευρώ.

Παράλληλα, πολύ σημαντικό χαρακτηρίζεται το γεγονός της παράκαμψης του Βοσπόρου. Μ’ αυτό τον τρόπο τα εμπορεύματα θα μεταφέρονται με ασφαλέστερο και οικονομικότερο τρόπο. Εκτιμάται πως ο νέος σιδηρόδρομος θα είναι κερδοφόρος αποφέροντας άμεσα τα οφέλη της παράκαμψης του Βοσπόρου.

Η Καβάλα και η Αλεξανδρούπολη έχουν τη δυνατότητα να γίνουν μεγάλα εμπορευματικά κέντρα καθώς η λογική των συνδυασμένων μεταφορών, στην οποία στηρίχθηκαν οι δύο πλευρές, μπορεί να δώσει την απαραίτητη ώθηση για την τοπική οικονομία. Τα εμπορεύματα θα φτάνουν στα λιμάνια των δύο πόλεων και από εκεί θα μεταφέρονται σε όλη την Ευρώπη μετατρέποντάς τις σε ισχυρούς μεταφορικούς κόμβους.

Εξάλλου, ασφαλέστερη, οικονομικότερη και γρηγορότερη θα είναι και η διάνυση της απόστασης Θεσσαλονίκης-Αλεξανδρούπολης, τόσο για τα εμπορεύματα όσο και για το επιβατικό κοινό. Έτσι, οι προορισμοί Ασπροβάλτα, Καβάλα, Θάσος και Σαμοθράκη θα αποκτήσουν τουριστική υπεραξία.

Ως εκ τούτου ο αθηνοκεντρισμός σπάει αφού αξιοποιούνται τα οικονομικά πλεονεκτήματα της περιφέρειας και δημιουργούνται έργα πνοής, που εκτός από θέσεις εργασίας μπορούν να προσφέρουν νέους δρόμους για τα τοπικά προϊόντα.

Η Καβάλα, η Αλεξανδρούπολη και ολόκληρη η Βόρεια Ελλάδα έχει τη δυνατότητα να αναπτύξει εμπορικές σχέσεις με το μακρύτερο άκρο της ηπείρου. Θα έχει στα χέρια της ένα πολύτιμο εργαλείο, το οποίο θα γίνει ισχυρότερο μετά την τετραμερή συνάντηση μεταξύ των πρωθυπουργών Ελλάδας - Βουλγαρίας - Σερβίας - Ρουμανίας. Η προοπτική είναι ορατή. Η χώρα βγαίνει από την οικονομική απομόνωση, τα Βαλκάνια μπαίνουν σε τροχιά ανάπτυξης, η Ελλάδα αναλαμβάνει ηγετικό ρόλο και το νέο συλλογικό όραμα για την ανάπτυξη και την προκοπή της Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης αρχίζει να παίρνει σάρκα και οστά.

* Ο Κώστας Μορφίδης είναι βουλευτής Καβάλας του ΣΥΡΙΖΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL