Live τώρα    
19°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Ελαφρές νεφώσεις
19 °C
16.2°C20.7°C
2 BF 53%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Αίθριος καιρός
17 °C
15.2°C17.7°C
1 BF 74%
ΠΑΤΡΑ
Αίθριος καιρός
16 °C
14.8°C16.6°C
3 BF 68%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Ελαφρές νεφώσεις
17 °C
16.0°C18.0°C
2 BF 59%
ΛΑΡΙΣΑ
Αίθριος καιρός
16 °C
15.9°C15.9°C
0 BF 55%
Η εκδίκηση του Σκαραβαίου
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Η εκδίκηση του Σκαραβαίου

Παγκόσμια ημέρα του Σκαραβαίου χτες, και οι απόγονοι αυτών που σχεδίασαν το θρυλικό «κατσαριδάκι, αγάπη μου» της Volkswagen ξύπνησαν απότομα από το όνειρο του «παραδείσου του αυτοκινήτου» και ανακάλυψαν ότι η ανοχή στις διακρίσεις έχει τα όριά της. Ο λόγος για το μεγάλο εργοστάσιο της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας στα προάστια της Μπρατισλάβα στη Σλοβακία, που θεωρούνταν μέχρι χθες το λίκνο της εργασιακής ειρήνης. Από την ημέρα που χτίστηκε δεν έγινε εκεί ούτε μια μέρα απεργία, από χθες οι υπάλληλοι του μεγαλύτερου εργοδότη της Σλοβακίας αποφάσισαν να δείξουν τα δόντια τους.

Οι εργάτες στη Volkwagen ζητούν αυξήσεις. Χορταστικές αυξήσεις της τάξης του 16%. Η εταιρεία αντιπροτείνει αύξηση μισθού 8,9% για ένα χρόνο και μια άπαξ καταβολή 350 ευρώ, αλλά τα συνδικάτα είναι αποφασισμένα για απεργία διαρκείας, τουλάχιστον μέχρι τις 3 Ιουλίου.

Για τη γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία η Σλοβακία ήταν επί πολλά χρόνια παράδεισος. Χαμηλοί μισθοί, χαμηλοί φόροι, «ήσυχα» συνδικάτα και μια βιομηχανική πολιτική κομμένη και ραμμένη στα μέτρα της, καθώς ο πρωθυπουργός της χώρας Ρόμπερτ Φίτσο φρόντιζε να ικανοποιεί τις επιθυμίες της πριν ακόμη τις εκφράσει. Αίφνης, τα σλοβάκικα συνδικάτα και ο σοσιαλδημοκράτης Φίτσο, που για πρώτη φορά στηρίζει τις εργατικές κινητοποιήσεις, εξελίσσονται σε εφιάλτη για τη Volkswagen. «Γιατί μια εταιρεία που κατασκευάζει τα καλύτερα και πιο πολυτελή αυτοκίνητα σε μια μονάδα με υψηλή παραγωγικότητα θεωρεί λογικό ότι μπορεί να πληρώνει τους Σλοβάκους εργάτες της το μισό ή και το ένα τρίτο απ’ όσα δίνει στους αντίστοιχους συναδέλφους τους στη Δυτική Ευρώπη», αναρωτήθηκε μεγαλοφώνως ο Φίτσο. Κι αυτή την απορία την έχουν πολλοί στη Σλοβακία. Η μονάδα της Μπρατισλάβα, όπου κατασκευάζονται κάθε χρόνο σχεδόν 400.000 οχήματα, μεταξύ των οποίων Porsche Cayenne, Audi και Touareg, δεν απέχει ούτε μια ώρα με το αυτοκίνητο από τη Βιέννη, όπου οι εργαζόμενοι της αυτοκινητοβιομηχανίας πληρώνονται τα διπλά ή τα τριπλά για την ίδια δουλειά, την ώρα που και οι δύο χώρες είναι μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης και έχουν το ίδιο νόμισμα.

Ο σημαντικότερος λόγος που τα σωματεία της Volkswagen στην Μπρατισλάβα ήταν τόσο «ήσυχα» όλα τα προηγούμενα χρόνια ήταν ότι οι μισθοί των εργαζόμενων στην αυτοκινητοβιομηχανία ήταν πολύ μεγαλύτεροι από τον εθνικό μέσο όρο. Ωστόσο, η ζήτηση για ειδικευμένους εργάτες έχει αυξηθεί κατακόρυφα το τελευταίο διάστημα, με αποτέλεσμα τα χρόνια της... εγκράτειας να έχουν περάσει.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL