Live τώρα    
23°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Αίθριος καιρός
23 °C
21.1°C24.7°C
2 BF 40%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Αίθριος καιρός
22 °C
18.6°C23.8°C
3 BF 41%
ΠΑΤΡΑ
Αίθριος καιρός
18 °C
18.2°C23.2°C
2 BF 68%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Ελαφρές νεφώσεις
21 °C
20.8°C21.6°C
2 BF 62%
ΛΑΡΙΣΑ
Ελαφρές νεφώσεις
20 °C
19.9°C22.4°C
2 BF 52%
Κάρτα μνήμης
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Κάρτα μνήμης

Ο πρόδρομος του ενέσιμου φιαλιδίου, που όλοι έχουμε δει, ήταν, στις αρχές του 20ού αιώνα, μια αμπούλα με φυσιολογικό ορρό, που κρεμόταν από ένα σύρμα και που οι ευαίσθητοι διανυκτερεύοντες φαρμακοποιοί, έχοντας τότε ακόμη και δεξιότητες υαλουργού (σαν ν’ αναπολούσαν, μόνοι μέσα στην άγρια νύχτα, τον Μεσαίωνα), την έφτιαχναν μόνοι τους... Η ιδέα του Μαρσέλ Ντυσάν, μια τυχαία ημέρα του 1919 (της μαύρης χρονιάς που ξεκίνησε με τη δολοφονία της Λούξεμπουργκ και του Λήμπκνεχτ και την ήττα της κρισιμότερης επανάστασης), ήταν να ζητήσει από κάποιον άυπνο φαρμακοποιό να σπάσει το ένα άκρο της αμπούλας, να την αδειάσει κι έπειτα να την ξανακλείσει: Εγκλωβίστηκαν 50 κυβικά εκατοστά παρισινού αέρα – και το εν λόγω ready-made ονομάστηκε έτσι ακριβώς: Air de Paris. Ο πρώτος αυτός Αέρας Παρισιού πέρασε στα χέρια των Αμερικανών Louis και Walter Arensberg και όταν, το 1949, έσπασε, ο Ντυσάν τον αντικατέστησε κατασκευάζοντας με την ίδια μέθοδο άλλη, πανομοιότυπη αμπούλα: την πρώτη από μια σειρά ομοιοτύπων απλώς. Κανένα άλλο πάντως δεν κατασκεύασε ο ίδιος: έδινε την άδεια να κατασκευαστούν και τα προσυπέγραφε, προσυπογράφοντας επιδεικτικά («ολοκληρώνοντας», θα λέγαμε στα μαθηματικά) και τις απόψεις του Βάλτερ Μπένγιαμιν σχετικά με την αύρα που περιέβαλλε το πρωτότυπο, ανεπανάληπτο έργο τέχνης και που στην εποχή της αναπαραγωγιμότητας δεν υφίσταται πια. Η διαδικασία αποκορυφώθηκε με την ίδρυση, στο Μιλάνο, το 1964, της γκαλερί Schwarz, όπου παράγονταν συστηματικά πια και πωλούνταν υπογεγραμμένα ομοιότυπα. Ενώ όμως συνεχιζόταν η παραγωγή ομοιοτύπων, ο Ντυσάν συνέδεσε την αμπούλα (ποιαν ακριβώς;) με το μείζον έργο του, το Μεγάλο γυαλί, έτσι ώστε οι αναπαλμοί τού εντός της αέρα να μεταφέρουν τις οδηγίες που πληκτρολογεί – ποιος; για ποιον; εν προκειμένω, μου είναι αδιάφορο...

Ο γεμάτος εγκαρτέρηση αναγνώστης έχει τώρα στη διάθεσή του όλα τα στοιχεία – και απομένει να προσθέσω μια πληροφορία ακόμη, που εξηγεί γιατί τα παρέθεσα:

Ο εκ Κύπρου ζωγράφος (και εξαιρετικός γιατρός, και παμπάλαιος φίλος μου) Κύριλλος Σαρρής, στον οποίο εν πολλοίς οφείλω και τις πληροφορίες που μετακενώνω εδώ, έφτιαξε, κάποια στιγμή μετά τον Αττίλα, και ευρισκόμενος στην Κύπρο μεν εκείνη τη στιγμή αλλά κάτοικος Αθηνών επί έτη, μιαν ανάλογη αμπούλα, την ονόμασε Αέρας Κύπρου και της επικόλλησε ετικέτα που έγραφε: «Σε περίπτωση ανάγκης, σπάστε την αμπούλα και εισπνεύστε βαθιά».

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL