Live τώρα    
18°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Αίθριος καιρός
18 °C
15.8°C19.3°C
1 BF 59%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Αίθριος καιρός
16 °C
11.6°C19.0°C
2 BF 64%
ΠΑΤΡΑ
Αραιές νεφώσεις
15 °C
12.0°C15.9°C
2 BF 67%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Ελαφρές νεφώσεις
18 °C
16.8°C19.7°C
2 BF 63%
ΛΑΡΙΣΑ
Ελαφρές νεφώσεις
11 °C
10.9°C15.7°C
0 BF 82%
Το παιχνίδι ως εργαλείο στην Ειδική Αγωγή
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Το παιχνίδι ως εργαλείο στην Ειδική Αγωγή

Το παιχνίδι αποτελεί μια πολυσύνθετη διαδικασία που είναι ιδιαίτερα ωφέλιμη για τα παιδιά όλων των ηλικιών, ενώ για τους εκπαιδευτικούς και τους γονείς αποτελεί εργαλείο και ιδανική πηγή παρατήρησης και εντοπισμού "προβλημάτων" στη συμπεριφορά και την ανάπτυξή τους.

Η καταγραφή και η παρατήρηση των αντιδράσεων των παιδιών κατά τη διάρκεια του παιχνιδιού έχουν βοηθήσει παιδιά με κοινωνικά ανώριμη και δύσκολη συμπεριφορά. Η θεραπευτική αξία του το καθιστά το καλύτερο και φυσικότερο αυτοθεραπευτικό μέσο στην εξέλιξη του παιδιού, αλλά και μέσο για να γίνουν αντιληπτοί οι φόβοι, οι αγωνίες και οι τυχόν διαταραχές.

Το παιχνίδι, ως η δραστηριότητα που αποδεδειγμένα έχει παιδαγωγική αξία (μπορεί να χαρακτηριστεί ως "μυστικός παιδαγωγός" που βοηθά στην ενεργοποίηση των ικανοτήτων που βρίσκονται σε λανθάνουσα κατάσταση) και θεραπευτική αξία για τα παιδιά που παρουσιάζουν κάποιο "πρόβλημα", πρέπει να έχει την ανάλογη θέση στο αναλυτικό πρόγραμμα των δομών της ειδικής αγωγής ως μία ξεχωριστή ενότητα και το υπουργείο Παιδείας πρέπει να φροντίσει για την κατάλληλη οργάνωση του σχολικού χώρου και των αιθουσών διδασκαλίας, ώστε να ευνοούν την ανάπτυξή του.

Η ένταξη του παιχνιδιού στο ημερήσιο πρόγραμμα των δομών της ειδικής αγωγής, και όχι μόνο, πιστεύω ότι βοηθά τα παιδιά γιατί αποτελεί απαραίτητη προϋπόθεση για την ανάπτυξη της προσωπικότητάς τους και στην ενεργοποιήση των δυνατοτήτων τους.

Συγκεκριμένα ως προς την Ειδική Αγωγή η σπουδαιότητά της είναι δεδομένη και αναντικατάστατη, έχει αδικηθεί όμως βαρύτατα από τις προηγούμενες κυβερνήσεις και πρέπει να πάρει τη θέση που αξίζει με προσλήψεις μονίμων και αναπληρωτών εκπαιδευτικών ΕΑΕ, με νομοθετικό πλαίσιο όμως που να προβλέπει διαφοροποιήσεις ως προς την πρόσληψη των αναπληρωτών με το δεδομένο των ιδιαιτέρων συνθηκών στην Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση.

Η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝ.ΕΛΛ. και το υπουργείο Παιδείας έχουν κάνει θετικά βήματα στον τομέα αυτόν και για πρώτη φορά μετά από οκτώ χρόνια ιδρύθηκαν 560 ΣΜΕΑΕ και Τμήματα Ένταξης (ΤΕ) στα σχολεία Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και προσλήφθηκαν 2.000 εκπαιδευτικοί περισσότεροι από πέρσι (2015-2016) και 4.500 από πρόπερσι (2014-15).

Το δεδομένο είναι ότι ενισχύεται η Ειδική Αγωγή με τρόπο που δεν είχε συμβεί ποτέ στο παρελθόν, συνεπώς αυξάνονται και οι ανάγκες για εκπαιδευτικό προσωπικό.

Η Ειδική Αγωγή, όπως και όλες οι βαθμίδες και οι κλάδοι της εκπαίδευσης, οφείλουν να λειτουργούν προς όφελος των παιδιών και μόνο, μακριά από λογικές που προτάσσει ο εκάστοτε κλάδος - ειδικότητα και που εν τέλει κρίνεται αν ωφελούν τους μαθητές. Μετά από πολλά χρόνια που δεν υπήρξε κανένας ενιαίος σχεδιασμός για την Ειδική Αγωγή, έχουν μπει οι βάσεις και αυτό είναι θετικό.

Στόχος από εδώ και πέρα πρέπει να είναι η ενίσχυση των υφιστάμενων δομών και η δημιουργία νέων, όπου οι ανάγκες το απαιτούν. Η εκπαίδευση των παιδιών που παρουσιάζουν κάποιο "πρόβλημα", πρέπει να είναι προτεραιότητα, γιατί, εκτός των άλλων, το δικαίωμα στη δημόσια Παιδεία είναι δικαίωμα όλων των παιδιών, χωρίς αποκλεισμούς και χωρίς συντεχνιακές λογικές.

* Η Ευαγγελία Μανιτσούδη είναι εκπαιδευτικός, υπεύθυνη Δικαιωμάτων - ΑμεΑ Ν.Ε. ΣΥΡΙΖΑ Χίου

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL