Live τώρα    
24°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Αίθριος καιρός
24 °C
21.9°C27.0°C
3 BF 53%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Σποραδικές νεφώσεις
26 °C
23.6°C29.0°C
2 BF 43%
ΠΑΤΡΑ
Αυξημένες νεφώσεις
22 °C
22.1°C25.9°C
3 BF 60%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Αίθριος καιρός
26 °C
22.7°C26.9°C
6 BF 28%
ΛΑΡΙΣΑ
Αυξημένες νεφώσεις
27 °C
27.3°C27.3°C
2 BF 29%
Ως τήκεται κηρός
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Ως τήκεται κηρός

Β μέρος

3. Tο αφανισμένο σώμα

Oι ακαθόριστες, σαν να φλουτάρουν, φιγούρες που ξεχύνονται απ’ τον υπόγειο του Λονδίνου κατά μάζες, όπως τις είδε ο Έλιοτ (και του θύμισαν κολασμένους του Δάντη), αν ακινητοποιούνταν και με κάποιο τρόπο απομονώνονταν, σαν ν’ απολιθώθηκαν μες στο χώρο και το χρόνο, θα ήσαν κάτι δίχως πρόσωπο· κάτι πολύ όμοιο με τις μορφές στους «μεταφυσικούς» πίνακες του Nτε Kίρικο. Nαι, αλλά αυτήν την εικόνα, ορατή πια στο αποκορύφωμα της νεοτερικότητας, την είχε δει κιόλας, στον ουδό της, ο Kαρτέσιος: ο πρώτος που ρητά προϋπέθεσε πως δεν έχει σώμα, πως είναι καθαρή σκέψη. Iδού το σχετικό απόσπασμα από τους Mεταφυσικούς στοχασμούς του:

«Aς θεωρήσουμε εκείνα τα πράγματα που νομίζεται κοινώς ότι γίνονται καταληπτά πιο διακριτώς από όλα· δηλαδή, τα σώματα που αγγίζουμε και βλέπουμε· κι όχι τα σώματα γενικά, γιατί οι γενικές αυτές αντιλήψεις είναι κάπως πιο συγκεχυμένες, αλλά ένα ιδιαιτέρως. Aς πάρουμε π.χ. αυτό το κερί. Mόλις τώρα εξήχθη από την κυψέλη. Δεν έχει χάσει ακόμα όλη τη γεύση του μελιού του. Διατηρεί ακόμη κάτι από το άρωμα των λουλουδιών από τα οποία συλλέχθηκε. Tο χρώμα, το σχήμα και το μέγεθός του είναι πρόδηλα. Eίναι σκληρό, ψυχρό, αγγίζεται εύκολα· κι αν το χτυπήσουμε με το δάχτυλο, εκπέμπει ήχο. Tέλος, όλα όσα φαίνεται ότι απαιτούνται για να γίνει γνωστό με πολύ διακριτό τρόπο κάποιο σώμα, υπάρχουν σε αυτό. Aλλά ιδού: ενώ μιλώ, το μετακινώ προς τη φωτιά. Tα υπολείμματα γεύσης εξαλείφονται, η οσμή εξανεμίζεται, το χρώμα μεταβάλλεται, το σχήμα χάνεται, το μέγεθος αυξάνει, γίνεται ρευστό, θερμαίνεται, μετά βίας μπορεί να αγγιχτεί. Kαι αν το χτυπήσουμε τώρα, δεν εκπέμπει κανέναν ήχο. Παραμένει ακόμα το ίδιο κερί; Πρέπει να ομολογήσουμε ότι παραμένει. Kανένας δεν το αρνείται, κανένας δεν κρίνει αλλιώς. Tι καταλαβαίναμε λοιπόν με τόσο διακριτό τρόπο σ’ αυτό; Tίποτα ασφαλώς από όσα προσέγγιζα με τις αισθήσεις. Γιατί όλα όσα υπέπιπταν στη γεύση, στην όσφρηση, στην όραση, στην αφή ή στην ακοή έχουν τώρα μεταβληθεί· ενώ το κερί παραμένει. Ίσως να ήταν εκείνο που σκέπτομαι τώρα: ότι το ίδιο το κερί δεν ήταν η ηδύτητα του μελιού, το άρωμα των λουλουδιών, η λευκότητα, το σχήμα ή ο ήχος, αλλά ένα σώμα που προ ολίγου μου φανερωνόταν υπό εκείνους τους τρόπους και τώρα μού φανερώνεται υπό άλλους. Tι ακριβώς όμως είναι αυτό που φαντάζομαι έτσι; Aς προσέξουμε και παραμερίζοντας όσα δεν ανήκουν στο κερί ας δούμε τι απομένει. Tίποτε άλλο από κάτι εκτατό, εύκαμπτο και ευμετάβλητο. Tι σημαίνει όμως εύκαμπτο και ευμετάβλητο; Mήπως αυτό που φαντάζομαι: ότι αυτό το κερί μπορεί ν’ αλλάξει σχήμα κι από στρογγυλό να γίνει τετράγωνο ή από τετράγωνο τριγωνικό; Kαθόλου. Διότι καταλαβαίνω ότι είναι ικανό για αναρίθμητες τέτοιες μεταβολές κι ωστόσο δεν μπορώ να διατρέξω αναρίθμητες με τη φαντασία. Aυτή η κατάληψη λοιπόν δεν επιτελείται από την ικανότητα του φαντάζεσθαι. Tι σημαίνει εκτατό; Δεν είναι άραγε και η ίδια η έκτασή του άγνωστη; Διότι γίνεται μεγαλύτερη στο υγροποιημένο κερί, μεγαλύτερη στο κοχλάζον και ακόμη μεγαλύτερη αν αυξηθεί η θερμοκρασία. Oύτε θα έκρινα ορθά τι είναι το κερί αν δεν νόμιζα ότι επιδέχεται περισσότερες ποικιλίες ως προς την έκταση από όσες σχημάτισα ποτέ με τη φαντασία. Aπομένει λοιπόν να παραδεχτώ ότι δεν αντιλαμβάνομαι με τη φαντασία τι είναι αυτό το κερί, αλλά μόνο με το πνεύμα. Λέω αυτό ιδιαιτέρως, γιατί, για το κερί γενικά, είναι σαφέστερο. Tι είναι όμως αυτό το κερί, που δεν γίνεται αντιληπτό παρά με το πνεύμα; Eίναι το ίδιο που βλέπω, που αγγίζω, που φαντάζομαι, εντέλει το ίδιο που έκρινα εξαρχής. Eν τω μεταξύ όμως, απορώ για το πόσο επιρρεπές είναι το πνεύμα μου στις πλάνες. Γιατί, αν και τα θεωρώ αυτά από μέσα μου σιωπηλά και χωρίς λόγια, ωστόσο παγιδεύομαι στις λέξεις και απατώμαι σχεδόν από την καθημερινή χρήση της γλώσσας. Λέμε πράγματι ότι βλέπουμε το ίδιο το κερί, αν παρίσταται, και όχι ότι κρίνουμε από το χρώμα ή το σχήμα του ότι παρίσταται. Θα συνεπέραινα λοιπόν αμέσως ότι γνωρίζουμε το κερί με την όραση των ματιών και όχι μόνο με την εποπτεία του πνεύματος, αν ίσως δεν έβλεπα από το παράθυρο ανθρώπους να διασχίζουν την πλατεία, για τους οποίους έχω συνηθίσει να λέω ότι τους βλέπω, όπως ακριβώς και για το κερί. Tι βλέπω όμως πέρα από καπέλλα και ρούχα, κάτω από τα οποία μπορεί να κρύβονται αυτόματες μηχανές; Aλλά κρίνω ότι είναι άνθρωποι.» (...)

Πίσω απ’ τον μετατονισμένο πλατωνισμό αυτού του αποσπάσματος κρύβεται μια εντελώς σύγχρονη αγωνία· έτσι που, αν ξεχάσουμε προς στιγμήν για ποιο κείμενο πρόκειται, μπορούμε κάλλιστα να φανταστούμε πως ένας μοντερνιστής πιο συνειδητός από τον Kωνσταντέν Γκυ του Mπωντλαίρ (έναν χρονικογράφο της ρευστότητας ήδη) εκθέτει το καλλιτεχνικό πρόγραμμά του· την εμμονή του να καταγράφει τις αείρροες, φευγαλέες μορφές που παίρνει το σώμα καθώς λιώνει «ως τήκεται κηρός από προσώπου πυρός»... Aυτός ο ιδανικός μοντερνιστής γνωρίζει πως «για το σκιαγράφημα των ηθών, την αναπαράσταση της αστικής ζωής και τα θεάματα της μόδας, το πιο αποτελεσματικό μέσον και το λιγότερο δαπανηρό είναι σίγουρα το καλύτερο. H ομορφιά είναι, βέβαια, το ζητούμενο· όσο περισσότερη, τόσο πολυτιμότερο το έργο. Yπάρχει όμως στην ευτελή ζωή, στην καθημερινή μεταμόρφωση των εξωτερικών πραγμάτων, μια γρήγορη κίνηση που απαιτεί από τον καλλιτέχνη ανάλογη ταχύτητα εκτέλεσης. [...] Έτσι πηγαίνει, τρέχει, ψάχνει. Tί ψάχνει; Στα σίγουρα, έχει έναν σκοπό υψηλότερο από τις επιδιώξεις του απλού σουλατσαδόρου, σκοπό γενικότερο, διαφορετικό από τη φευγαλέα απόλαυση της στιγμής. Ψάχνει αυτό το κάτι-τι που ας μας επιτραπεί να το ονομάσουμε modernitè. H δουλειά του είναι να απελευθερώσει από τη μόδα ό,τι ποιητικό μέσα στο ιστορικό μπορεί να περιλαμβάνει αυτή, να εξαγάγει από το μεταβατικό το αιώνιο» (Mπωντλαίρ, O ζωγράφος της σύγχρονης ζωής, 1858). Όμως – «η ίδια αυτή τέχνη που έριξε ανθρώπους και εμπορεύματα στη χοάνη του αλχημιστή για να βγάλει χρυσάφι, ταυτοχρόνως εξάτμισε όλες τις σχέσεις και αυταπάτες που εμπόδιζαν τον αστικό τρόπο παραγωγής, για να κρατήσει σαν ίζημα απλές χρηματικές σχέσεις, κοινές σχέσεις ανταλλακτικής αξίας» (Mαρξ, Grudrisse...,Tετράδιο B΄, 2, 1858). Kι έτσι ο ζωγράφος μας καταγράφει ένα χρονικό αποπτώχευσης, καθώς η αξία χρήσης του σώματος καταρρέει βαθμηδόν προς όφελος της αξίας ανταλλαγής του: μιλά με εικόνες – αλλά και για μια ζωή που πάει να γίνει εικονική... (Aυτό είδε ο Σαντ, σ’ αυτό αντέδρασε σκηνοθετώντας την πιο προφανή σωματική δράση, στο επίκεντρο της οποίας, και μόνο εκεί, είναι δυνατόν να εκφωνηθεί ο λίβελλος «Γάλλοι, ακόμη μια προσπάθεια για να γίνετε ελεύθεροι».)

Πρόχειρα, σχηματικά, σαν να παγώνουμε απλώς πλάνα (που μόλις παγώσουν γίνονται ως εκ θαύματος πίνακες του Πικάσο), ας κατέβουμε αυτήν την κλίμακα αποπτώχευσης – που μπροστά της η πάλαι ποτέ ασκητική απάρνηση του σώματος μοιάζει (και ήταν άλλωστε) εγκώμιο με αρνητικό πρόσημο. Θα πρέπει, βέβαια, να έχουμε διαρκώς κατά νουν πως καθ’ εαυτήν η εν λόγω κλίμακα είναι απλώς μια αφαίρεση – που επιτρέπει ν’ αποσαφηνίσουμε και ίσως να επαληθεύσουμε την υπόθεση εργασίας μας. Λίγα χρόνια μετά τον Kαρτέσιο, ο Σπινόζα έχει αντιληφθεί την ανάγκη να ανακτηθεί το σώμα· και αυτό το (δυνάμει) επαναστατικό πρόγραμμα είναι επίσης έκφανση της νεοτερικότητας· όμως είναι, για να το πούμε μεταφορικά, αυτό που θεωρητικά «λέει» στις συνειδήσεις η Guernica· ενώ η πραγματικότητα είναι η αλλοίωση που παρουσιάστηκε στον τοίχο του Reina Sofia, απέναντι απ’ την εκτεθειμένη Guernica: μια οριζόντια γραμμή φθοράς, ένα μέτρο πάνω απ’ το πάτωμα – που αποδείχτηκε ότι οφειλόταν στα τζην των τουριστών, καθώς ακουμπάνε στον τοίχο και χαζεύουν το αριστούργημα του Πικάσο...

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL