Live τώρα    
15°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Αίθριος καιρός
15 °C
12.0°C16.5°C
1 BF 69%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Αίθριος καιρός
14 °C
11.5°C16.0°C
0 BF 65%
ΠΑΤΡΑ
Αραιές νεφώσεις
14 °C
7.0°C15.5°C
2 BF 63%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Ελαφρές νεφώσεις
14 °C
12.8°C15.8°C
2 BF 80%
ΛΑΡΙΣΑ
Ελαφρές νεφώσεις
5 °C
4.9°C12.9°C
0 BF 100%
Να εφαρμοστούν επιτέλους οι νόμοι υπέρ της ασφάλειας των εργαζομένων
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Να εφαρμοστούν επιτέλους οι νόμοι υπέρ της ασφάλειας των εργαζομένων

ΤΗΣ ΙΛΕΑΝΑΣ ΣΑΚΚΑ*

Επειδή συζητείται ότι η χώρα μας θα παραπεμφθεί στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο για μη εφαρμογή των σχετικών 19 Οδηγιών την πενταετία 2007-2012, θεώρησα σκόπιμο να παραθέσω το κείμενο που για λογαριασμό της ΑΔΕΔΥ κατέθεσα στο ΣΥΑΕ και υπήρξε η αφορμή για περαιτέρω έρευνα από ανεξάρτητη αρχή για επαλήθευση η μη των όσων αναφέρονται σ' αυτό. Ήδη αναφέρθηκα σ' αυτό στο προηγούμενο κείμενο για την Οδηγία οργάνωσης του χρόνου εργασίας, που δημοσιεύτηκε στις 20.3.2015.

Το κείμενο της ΑΔΕΔΥ, που συνόδευσε την εθνική έκθεση στις αρχές του 2014, έχει ως εξής

«Η Ε.Ε. με σχετικό παράρτημα κατευθύνει τα κράτη - μέλη στον τρόπο διαμόρφωσης της εθνικής έκθεσης για την πενταετία 2007-2012 σχετικά με την έκταση εφαρμογής 19 Οδηγιών, που αφορούν την υγεία και ασφάλεια των εργαζομένων.

Το πρώτο μέρος του παραρτήματος με τον τίτλο Γενικά Θέματα περιέχει ερωτηματολόγιο για συγκεκριμένα ζητήματα και το δεύτερο μέρος αναφέρεται σε κάθε μία από τις Οδηγίες.

Η ΑΔΕΔΥ κρίνει αναγκαίο να τοποθετηθεί στο πρώτο μέρος του παραρτήματος και να αναφερθεί σε συγκεκριμένα ζητήματα.

Καταγραφή στοιχείων: Η καταγραφή στοιχείων στην ειδική ιστοσελίδα του ασφαλιστικού φορέα των εργαζομένων στον ιδιωτικό τομέα, στο ΙΚΑ, σταματά το 2009. Συνεπώς για το διάστημα 2010-2012 δεν υπάρχει καταγραφή στοιχείων για τους/τις εργαζόμενους-ες του ιδιωτικού τομέα ούτε για εργατικά ατυχήματα, ούτε για επαγγελματικές ασθένειες, ούτε για συνολικό αριθμό παραβιάσεων που καταλήγει σε νομική διαδικασία. Πολύ περισσότερο καταγραφή ποσοστών.

Οι επαγγελματικές ασθένειες εξετάζονται από επιτροπές κοινής νόσου και ο ασφαλιστικός φορέας ΙΚΑ απασχολεί μόνο ένα γιατρό εργασίας, που υποτίθεται ότι πρέπει να συμμετέχει όπου κρίνεται εργαζόμενος-η για ύπαρξη επαγγελματικής νόσου.

Όσο για τον αριθμό των επιθεωρητών, τα τελευταία χρόνια νομοθετικές παρεμβάσεις των κυβερνήσεων για τη λειτουργία του Σώματος Επιθεωρητών Εργασίας είχαν ως στόχο την αναδιανομή των ελλείψεων, την εισαγωγή νέων ονομασιών, όπως Επιθεωρητής Υγείας και Επιθεωρητής Ασφάλειας της Εργασίας, για τον ίδιο αριθμό επιθεωρητών (δεν ξεπερνούν τους 600). Καμία μέριμνα για την ενίσχυση του Σώματος Επιθεωρητών με νέο στελεχικό δυναμικό.

Με βάση νομοθεσία του 1996, έπρεπε να λειτουργούν 15 Κέντρα Πρόληψης Επαγγελματικού Κινδύνου στη χώρα, λειτούργησαν μόνο 7 και υπάρχει πρόθεση στο νέο οργανόγραμμα του υπουργείου Εργασίας να απομείνουν 5.

Πώς είναι δυνατόν να υπάρξει πρόληψη επαγγελματικού κινδύνου με τόσο μικρό αριθμό, όταν στη μέχρι σήμερα λειτουργία τους συνήθως παρενέβαιναν μετά από σοβαρά εργατικά ατυχήματα και υπέβαλλαν στα αρμόδια όργανα έκθεση εκτίμησης; Πολύ σπάνια προληπτικά.

Όσον αφορά τον δημόσιο τομέα, τα ΝΠΔΔ και τους ΟΤΑ, δεν έχουν εφαρμογή οι θεσμοί των επαγγελματικών ασθενειών και των εργατικών ατυχημάτων και δεν εφαρμόζεται πρωτόκολλο καταγραφής τους. Οι δε επιθεωρητές εργασίας ελάχιστες δυνατότητες παρέμβασης έχουν, αφού η πολιτεία ψηφίζει νόμους και από την άλλη αρνείται να τους εφαρμόσει. Συγχρόνως αφαιρεί με νόμο τη δυνατότητα από τους ελεγκτικούς μηχανισμούς να της επιβληθούν πρόστιμα, για να μην αναφέρουμε ότι κάποιοι από τους ελεγκτικούς μηχανισμούς δεν έχουν δικαιοδοσία ελέγχου στο Δημόσιο.

Δεν υπάρχει καταγραφή για τους/τις αγρότες-ισες, για τους επαγγελματοβιοτέχνες.

Σπάνια καταρτίζεται εκτίμηση επαγγελματικού κινδύνου, αφού ελλείπουν από τους χώρους εργασίας Υπηρεσίες Προστασίας Πρόληψης, είτε εσωτερικές είτε εξωτερικές.

Η χώρα μας εναρμονίστηκε πλήρως με τις ευρωπαϊκές Οδηγίες που αφορούν την υγεία και ασφάλεια στην εργασία.

Στον δημόσιο τομέα, που θα έπρεπε να είναι και ο κατ' εξοχήν αρμόδιος φορέας για την καλή πρακτική εφαρμογής της κείμενης νομοθεσίας, η υστέρηση είναι τραγική.

Δυστυχώς επί σειρά ετών οι κυβερνήσεις έδωσαν προτεραιότητα στην δημιουργία και ανάπτυξη Εξωτερικών Υπηρεσιών Προστασίας Πρόληψης (ΕΞΥΠΠ) και όχι στη δημιουργία δομών Εσωτερικών Υπηρεσιών Προστασίας Πρόληψης (ΕΣΥΠΠ) στο πλαίσιο του δημόσιου τομέα υπηρεσιών υγείας και όχι μόνο.

Ελάχιστες ΕΞΥΠΠ λειτουργούν σε όφελος της υγείας και ασφάλειας των εργαζομένων. Οι περισσότερες λειτουργούν έξω από κάθε δεοντολογία, δεν στελεχώνονται με εξειδικευμένο επιστημονικό προσωπικό και δεν υπάρχουν μηχανισμοί ελέγχου τους.

Η κατάρτιση των εργαζομένων είναι ελλιπέστατη και δεν υπάρχει βούληση για ενημέρωσή τους, για την επικινδυνότητα της θέσης εργασίας τους, την πιθανή αναγκαιότητα για χρήση μέσων ατομικής προστασίας.

Στον δημόσιο τομέα, τα ΝΠΔΔ και τους ΟΤΑ, είναι ελάχιστη η συμμετοχή των εργαζομένων και των αντιπροσώπων τους σε πιθανή διαβούλευση και δεν θα ήταν υπερβολή να αναφερθεί ότι αυτά τα ζητήματα αντιμετωπίζονται εχθρικά από την εργοδοσία (ιδιωτικού - δημόσιου τομέα), με ελάχιστες φωτεινές εξαιρέσεις.

Παρ' ότι τα ζητήματα προστασίας της υγείας των εργαζομένων έχουν αναδειχθεί πριν αρκετές δεκαετίες, η χώρα μας εμφανίζει μεγάλη υστέρηση στη λήψη ουσιαστικών μέτρων που να διασφαλίζουν την υγεία τους.

Η Σύσταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής της 19.9.2003 σε συνάρτηση με την προηγούμενη Σύσταση 90/326/ΕΟΚ της Επιτροπής της 22.5.90 σχετικά με τον ευρωπαϊκό κατάλογο των επαγγελματικών ασθενειών αναφέρεται αναλυτικά σε μέτρα και στόχους των κρατών - μελών για την ελαχιστοποίηση εμφάνισης επαγγελματικών ασθενειών και την αποφυγή εργατικών ατυχημάτων, στο πλαίσιο διασφάλισης της υγείας των εργαζομένων στον μεγαλύτερο δυνατόν βαθμό.

Για τον σκοπό αυτό χρειάζεται, όπως αναφέρει η σύσταση, η συνέργεια του δημόσιου συστήματος υγείας και η ενημέρωση των γιατρών για τα ζητήματα των επαγγελματικών ασθενειών, όπως και η καλή εφαρμογή της νομοθεσίας για την υγεία, υγιεινή και ασφάλεια στην εργασία.

Παρ' ότι υπάρχει ειδικό νομοθετικό πλαίσιο στο επίπεδο του δημόσιου τομέα υγείας για δημιουργία δομών για την υγεία και την ασφάλεια των εργαζομένων από το 1983 και το 2005, μέχρι σήμερα δεν έχει γίνει απολύτως τίποτα.

Στο πλαίσιο της οικονομικής κρίσης, της απορρύθμισης των εργασιακών σχέσεων και της ανασφάλιστης εργασίας, οι συνέπειες στην ανθρώπινη ζωή από την μη εφαρμογή κανόνων προστασίας της υγείας των εργαζομένων έχει σοβαρές επιπτώσεις και στην προστασία του περιβάλλοντος και της δημόσιας υγείας.

Η ανεξέλεγκτη οικονομική δραστηριότητα στο όνομα ξεπεράσματος της κρίσης έχει επιφέρει βαριά πλήγματα σ' όλη τη σφαίρα προστασίας του ανθρώπου. Είτε αυτό είναι εργασία σταθερή, με πλήρη μισθολογικά και ασφαλιστικά δικαιώματα, είτε γενικότερα στην ποιότητα ζωής, όπου εντάσσονται το περιβάλλον και η προστασία της υγείας του πληθυσμού.

Η εφαρμογή των μέτρων του Μνημονίου στην απασχόληση έχει αυξήσει κατακόρυφα την ανεργία, την ανασφάλιστη εργασία, τις υπεργολαβίες και τον κατακερματισμό της επαγγελματικής ζωής.

Είναι πολύ δύσκολο να απαιτηθούν μέτρα για την υγεία και την ασφάλεια από τους/τις εργαζόμενους-ες γιατί κινδυνεύουν να προστεθούν στη λίστα των ανέργων.

Ο σφετερισμός του όρου 'οικονομική κρίση' και οι μεταρρυθμίσεις που απαιτούνται από τα Μνημόνια σε όφελος της αγοράς και των οικονομικών δεικτών έχουν απορρυθμίσει πλήρως την αγορά εργασίας.

Η εκτεταμένη εφαρμογή των υπεργολαβιών και στον δημόσιο τομέα δυσκολεύει τη δημιουργία ασφαλών συνθηκών εργασίας, εκτός του ότι επιβαρύνει με υπέρογκα κόστη το Δημόσιο σε όφελος των υπεργολάβων.

Πλούσιο νομοθετικό πλαίσιο για την υγεία και την ασφάλεια των εργαζομένων στη χώρα μας υπάρχει, η βούληση για την εφαρμογή του απουσιάζει.

Οι ημερίδες και οι εκδηλώσεις της Διεύθυνσης Συνθηκών Εργασίας του υπουργείου Εργασίας που λαμβάνουν χώρα σε τακτά διαστήματα δεν δύνανται να καλύψουν το τεράστιο κενό που υπάρχει».

* Η Ιλεάνα Σακκά είναι εκπρόσωπος της ΑΔΕΔΥ στο ΣΥΑΕ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL