Live τώρα    
25°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Αίθριος καιρός
25 °C
22.8°C26.3°C
3 BF 32%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Αίθριος καιρός
24 °C
22.6°C26.2°C
3 BF 34%
ΠΑΤΡΑ
Αίθριος καιρός
21 °C
19.0°C24.8°C
2 BF 50%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Ελαφρές νεφώσεις
21 °C
20.8°C21.8°C
2 BF 65%
ΛΑΡΙΣΑ
Ελαφρές νεφώσεις
24 °C
23.9°C24.5°C
2 BF 33%
Αριστερά και δημοσκοπήσεις
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Αριστερά και δημοσκοπήσεις

Η πρωτοβουλία της κυβέρνησης να φέρει, 45 ημέρες προ των εκλογών, ένα σύνθετο νομοσχέδιο, γέμει εκλογικών ιδιοτελειών και πολιτικών σκοπιμοτήτων. Γίνεται μια προσπάθεια προσαρμογής ενός πλέγματος θεσμικών διατάξεων στις σημερινές κοινωνικο-οικονομικές συνθήκες για να μετριαστούν οι συνέπειες τής λαϊκής ετυμηγορίας επί των μνημονιακών δυνάμεων.

Η θέσπιση της σταυροδοσίας, η εισαγωγή κωλύματος για εν ενεργεία βουλευτές, ο περιορισμός τής εκλογικής χρηματοδότησης και η υιοθέτηση αναλογιών (ποσοτικών και χρονικών) που ευνοούν τα κόμματα της συγκυβέρνησης είναι ουσιαστικές παρεμβάσεις, που διακρίνονται για τη σκανδαλώδη μονομέρειά τους.

Κανονικά μια τέτοια θεματολογία έπρεπε να εισαχθεί μετά από συνεννόηση - διαβούλευση και ασφαλώς με στόχο την καλύτερη - αποτελεσματικότερη εκπροσώπηση της χώρας στο Ευρωκοινοβούλιο, τώρα που η Ευρώπη βρίσκεται στην κρίσιμη διαδικασία της ολοκληρωτικής νεοφιλελεύθερης μετάλλαξής της.

Αλλά και το θέμα των δημοσκοπήσεων είναι κεφαλαιώδους σημασίας.

Ανεξαρτήτως της θέσης του κόμματος στο οποίο ο καθένας μας ανήκει, η προτεινόμενη ρύθμιση εγείρει πολλούς προβληματισμούς. Όπως έχω άλλωστε υποστηρίξει και στο τελευταίο μου βιβλίο με τίτλο «Αριστερά και Ευρώπη», η Αριστερά στην Ελλάδα έχασε μέχρι τώρα τη μάχη κατά του Μνημονίου και των προγραμμάτων λιτότητας στον τομέα της επικοινωνίας και της μνημονιακής δημοσιολογίας. Το ίδιο συνέβη και σε όλο τον ευρωπαϊκό Νότο, όπου τα προγράμματα του «λιταρχισμού» (λιτότητα + αυταρχισμός) τα σήκωσαν -και με επιτυχία τα επέβαλαν- τα εθνικά κυρίως, αλλά και διεθνή ΜΜΕ.

Όλοι γνωρίζουμε ότι η υπόθεση της αλλοτρίωσης της χώρας, της κατάρρευσης του συλλογικού μας πολιτισμού και της υποβάθμισης των συγκριτικών μας πλεονεκτημάτων, μέσω των μνημονιακών υπερσυνταγμάτων, χάθηκε μέχρι στιγμής στην επικοινωνία και τη δημοσιολογία που χειραγώγησε τους πολίτες με τον φόβο, την παραπλάνηση, την αβεβαιότητα και τη ματαιότητα του πατριωτικού δρόμου εξόδου από την κρίση.

Η παραπληροφόρηση ήταν υπόθεση των ΜΜΕ και των συναφών εταιρειών, που σήκωσαν το βάρος της «ενημέρωσης» του λαού. Συνεπώς είναι απόλυτα δικαιολογημένη η δυσπιστία ως προς την παράδοση του εκλογικού σώματος, μέχρι την τελευταία στιγμή των εκλογών, στην αγοραία ατμόσφαιρα των δημοσκοπήσεων.

Η πρόσφατη πικρή μας πείρα πρέπει να είναι αποτρεπτική, απαγορευτική, κάτι που δεν μπορεί να ισχύσει σε μιαν ομαλή περίοδο, κατά την οποία οι δημοκρατικοί κανόνες ισχύουν και οι μηχανισμοί ενημέρωσης και δημιουργίας συνείδησης σέβονται τον εαυτό τους και την Αλήθεια.

Εξάλλου η θέσπιση απόλυτου κωλύματος για εν ενεργεία βουλευτές δεν είναι σύμφωνη με το Σύνταγμα, με το άρθρο 8 της Πράξης του Συμβουλίου της ΕΟΚ της 20.9.1976 (όπως τροποποιήθηκε με την απόφαση της Σύμβασης της Ε.Ε. του 2002). Είναι αντίθετη επίσης στην Ευρωπαϊκή Σύμβαση για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου, το ευρωπαϊκό κεκτημένο και εν πάση περιπτώσει περιορίζει -κατά τρόπο αθέμιτο- την ελευθερία του εκλέγεσθαι, πολύ περισσότερο που και αυτή η ρύθμιση στοχεύει στην αντιπολίτευση και στα προβεβλημένα στελέχη της. Αυτό υποστηρίζει και η έκθεση της Επιστημονικής Επιτροπής της Βουλής, που
-εμμέσως πλην σαφώς- τονίζει ότι δεν μπορεί να θεσπίζεται το κώλυμα του άρθρου 2 του Νομοσχεδίου αφού αντιβαίνει στο άρθρο 56 του Συντάγματος.

Η ίδια σκοπιμότητα υπάρχει, αλλά σε αντίθετη κατεύθυνση, με την πελατειακή ρύθμιση του άρθρου 19 παρ. 4 του νομοσχεδίου, με την οποία ευνοούνται τα κόμματα που έχουν στελεχώσει τις ανώτερες θέσεις της Δημόσιας Διοίκησης, δηλαδή τα κόμματα της συγκυβέρνησης, αφού το κώλυμα από 18 μήνες μειώνεται στον ένα (1) μήνα, δηλαδή ουσιαστικά δεν υπάρχει. Ευνοούνται προκλητικά όλα αυτά τα στελέχη του μνημονιακού κρατικού μηχανισμού, που μέχρι και σήμερα δεν μπορούσαν να θέσουν υποψηφιότητα για τις προσεχείς εκλογές. Γι' αυτό, θα μπορούσε να γίνει δεκτό, τουλάχιστον, η συγκεκριμένη ρύθμιση να ισχύσει από τις επόμενες εκλογές.

Έτσι όλο το πελατειακό κυβερνητικό απαράτ μπορεί να θέσει υποψηφιότητα και να διεξαγάγει προεκλογική εκστρατεία όντας στις θέσεις της Δημόσιας Διοίκησης μέχρι τις τελευταίες ημέρες. Πρόκειται για άλλη μία ρύθμιση που στοχεύει στην ευρύτερη Αριστερά, η οποία δεν διαθέτει ανώτερα στελέχη του κρατικού μηχανισμού!

Έτσι δεν θα ήταν υπερβολή να πούμε ότι το νομοσχέδιο διακρίνεται συνολικώς από μια προφανή πολιτική ιδιοτέλεια.

Οι μνημονιακές δυνάμεις νομίζουν ότι θα αντλήσουν από αυτό πολλαπλές ωφέλειες, κάτι που -υπό τις παρούσες συνθήκες κοινωνικής κατάρρευσης και ανθρωπιστικής κρίσης- είναι αβέβαιο. Τελικά ότι θα αποτελέσει μια παγίδα, στην οποία θα πέσουν τα ίδια τα στελέχη της μνημονιακής συγκυβέρνησης και της Τριαρχίας των Δανειστών, που το εμπνεύστηκαν και το εισηγήθηκαν.

* Ο Αλέξης Π. Μητρόπουλος είναι βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ και Πρόεδρος της Ένωσης για την Υπεράσπιση της Εργασίας και του Κοινωνικού Κράτους – ΕΝΥΠΕΚΚ ([email protected])

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL