Ακολουθήστε την «ΑΥΓΗ»
Ο επιλεγμένος κατάλογος δεν υπάρχει πλέον.

Κατά της απρέπειας

Στις Κροκεές Λακωνίας, στις 6.10.2013, ο παπάς του χωριού και ο μητροπολίτης Σπάρτης αρνήθηκαν την κανονική τελετή κηδείας του 49χρονου αδερφού μου, Άγη Καράντζαλη, με την αιτιολογία ότι είχε τελέσει πολιτικό γάμο.

Στις Κροκεές Λακωνίας, στις 6.10.2013, ο παπάς του χωριού και ο μητροπολίτης Σπάρτης αρνήθηκαν την κανονική τελετή κηδείας του 49χρονου αδερφού μου, Άγη Καράντζαλη, με την αιτιολογία ότι είχε τελέσει πολιτικό γάμο. Τους αναφέρθηκε ότι ήταν βαπτισμένος, ότι ο πρώτος του γάμος ήταν θρησκευτικός, ότι είχε βαπτίσει το παιδί που απέκτησε από τον δεύτερο γάμο του και ότι ποτέ, με κάποια δήλωσή του ή συμπεριφορά του, δεν διαχώρισε τη θέση του από την Εκκλησία.

Παρ' όλα αυτά, επέμειναν στην απόφαση τους, πληγώνοντας ανεπανόρθωτα τις, με πάθος θρησκευόμενες, 80χρονη μάνα μας και 96χρονη γιαγιά της συζύγου του, αλλά και άμεσα ή έμμεσα όλο το οικογενειακό και φιλικό περιβάλλον του.

Η σύζυγός του είχε την ατυχία, δεκαπέντε ημέρες πριν από τον θάνατό του, να χάσει και την 63χρονη μητέρα της. Το μνημόσυνό της ορίστηκε λίγες ημέρες μετά την κηδεία του αδερφού μου και συζύγου της, πάλι στις Κροκεές. Την ημέρα εκείνη, πριν από την έναρξη του μνημοσύνου, παπάς και μητροπολίτης επέλεξαν να αναγνώσουν κείμενό τους, που επιχειρηματολογούσε για την ορθότητα της απόφασης τους, να αρνηθούν την κηδεία του αδερφού μου. Το κείμενο αυτό διαβάστηκε παρουσία της 96χρονης γιαγιάς και της συζύγου.

Το ύφος του ήταν επιθετικό, ανάρμοστο για τη στιγμή, απαξιωτικό για το στενό περιβάλλον του αδερφού μου και προσβλητικό για τη μνήμη του. Με φράσεις όπως "ψεύτικο και υποκριτικό ενδιαφέρον του περιβάλλοντος του", "αμαρτωλός" κ.λπ., καταρράκωσε κυριολεκτικά αυτές τις ήδη τσακισμένες ψυχολογικά γυναίκες. Τις διαπόμπευσε και τις διέσυρε μπροστά στους παρευρισκόμενους, από τους οποίους δεν υπήρξε και καμία ουσιαστική αντίδραση. Το κείμενο αυτό διαβάστηκε επίσης σε όλες τις εκκλησίες που ανήκουν στη Μητρόπολη Σπάρτης, οπότε ο διασυρμός αυτός έλαβε και μεγαλύτερες διαστάσεις.

Ίσως λόγω των ευπρεπών ή χλιαρών αντιδράσεών μας, δεν προβληματίστηκαν για την ορθότητα των χειρισμών τους. Αντίθετα, συνέχισαν την απρέπειά τους για παραδειγματισμό και εκφοβισμό των υπολοίπων. Να μπορούν να επιβάλουν κάθε φορά τη διαστροφή τους χωρίς αντιδράσεις.

Το 2012 οι πολιτικοί γάμοι ξεπέρασαν αριθμητικά τους θρησκευτικούς. Περίπου 25.000 πολιτικοί και 24.000 θρησκευτικοί. Σχεδόν σε όλη την Ελλάδα, η Εκκλησία έχει αλλάξει τη στάση της όσον αφορά την κηδεία αυτών που τέλεσαν πολιτικό γάμο. Οι εκπρόσωποι της Εκκλησίας, αφού πρώτα εκβίασαν την κοινωνία χωρίς αποτέλεσμα, έστω και καθυστερημένα ακολούθησαν την εξέλιξή της. Οι λόγοι, πρωτίστως ωφελιμιστικοί (η μη περιθωριοποίησή τους και η αποφυγή απώλειας εισπράξεων) και, δευτερευόντως, από ελάχιστους, ανθρωπιστικοί.

Υπάρχουν, όμως, κάποιοι θύλακοι σκοταδισμού, που επιμένουν να φέρονται απάνθρωπα και χυδαία. Μπορούν να κηδέψουν, με όλες τις τιμές, βιαστές, παιδεραστές, δολοφόνους, δικτάτορες, εμπόρους ναρκωτικών. Θα το αρνηθούν όμως σε ανθρώπους που, λόγω ανεπτυγμένης θρησκευτικής συνείδησης, ή λόγω σεβασμού στην ίδια τη θρησκεία τους, κάποια στιγμή στη ζωή τους έπραξαν διαφορετικά.

Αυτοί, οι απογυμνωμένοι από κάθε πνευματικότητα δημόσιοι υπάλληλοι, που όλοι μας πληρώνουμε (ακόμη και ο νεκρός αδερφός μου και η πληγωμένη από αυτούς μάνα μας), φέρονται λες και η Εκκλησία είναι μαγαζί τους. Μπορούν, για τον έξτρα επιούσιο, να κάνουν τρισάγιο στο καινούργιο σου αυτοκίνητο ώστε να μακροημερεύσουν οι λαμαρίνες του, και την επόμενη στιγμή
μπορούν χωρίς έλεος να κουρελιάσουν την ψυχή και την υπόληψη μιας 80χρονης, που τους φιλάει το χέρι κάθε Κυριακή. Γιατί; Αισθάνονται να αμφισβητείται η εξουσία τους; Γιατί περιφέρουν την ημιμάθεια και την αμετροέπεια της αλαζονείας τους; Δήθεν πιστοί στη συνείδησή τους; Τι συνείδηση μπορεί να έχει ένας ασύδοτος υποκριτής;

Η κοινωνία μας, παρ' όλο που είναι συντηρητική, έστω και σιωπηλά, δεν εγκρίνει, δεν υιοθετεί τέτοιες συμπεριφορές. Οι νοσταλγοί της Ιεράς Εξέτασης, θέλουν δεν θέλουν, θα αναγκαστούν να προσαρμοστούν. Σύντομα, όχι μόνο θα δέχονται, αλλά και θα παρακαλούν να μας κηδέψουν, ό,τι κι αν είμαστε, αφού αλλιώς θα παραμείνουν ασήμαντοι και χωρίς είσπραξη.

Αυτή η διαπραγμάτευση της κοινωνίας με τον χειρότερο εαυτό της κρατάει από την αρχή της δημιουργίας της και οι απαντήσεις της ποικίλουν. Άλλοτε αναλαμβάνει ο ποιητικός λόγος, όπως στον Άμλετ του Σαίξπηρ, που ο παπάς μιλάει με τον Λαέρτη, αδερφό της Οφηλίας, που αυτοκτόνησε:

Παπάς: "Θα 'ταν ασέβεια τα νεκρώσιμα να διαβάζαμε".

Λαέρτης: "Από τη σάρκα της την όμορφη κι αμόλυντη γιούλια ας φυτρώσουν. Μάθε βάρβαρε παπά πως άγγελος υψίστου θα είναι η αδερφή μου. Κι εσύ στο χώμα σου θα ουρλιάζεις".

Άλλοτε αναλαμβάνει ο λαϊκός λόγος. Μερικές φορές, σκληρός, ωμός, σκωπτικός, αλλά και πιο κατανοητός στους μικρονοϊκούς της Εκκλησίας. Όπως το παραδοσιακό τραγούδι:"Τα Πύθια", από την Αγία Άννα Εύβοιας (δεν είμαι δωδεκαθεϊστής ή αρχαιολάτρης).

Αφορά τη γιορτή της Αποκριάς: Τα Πύθια με στείλανε χρησμό για να σας φέρω τι σκέφτηκ' ο Απόλλωνας για τον μητροπολίτη, αν θα τολμήσει ο σάτυρος ο τράγος της Χαλκίδας ν' αντισταθεί στο έθιμο και να το σταματήσει, θα τον γ...ν οι θεοί κι δώδεκα του Ολύμπου κι ο Βάκχος τα κω...ρα θα του πετάξει απ' όξω. (Νίκος Τάγκας και Αγγελής Σαμιώτης, CD Αποκριάτικα τραγούδια της Αγιάννας - Γαμοτράγουδα).

Οι περισσότεροι από τους συμπολίτες μου χαρακτηρίζετε συλλήβδην κάποιον εντελώς ανόητο και γι' αυτό μου λέτε να μην του δίνω πολλή σημασία. Έχεις έναν ανόητο να χειρίζεται τόσο λεπτά και ευαίσθητα θέματα της ζωής σου; Τελικά αυτός είναι ο ανόητος;

Μέσα στην Εκκλησία εισχωρεί ανέκαθεν και ένα συνονθύλευμα ανήθικων, θλιβερών υπάρξεων. Βρίσκουν έναν χώρο που τους επιτρέπει να ξεδιπλώνουν την ασημαντότητά τους, την ασχήμια τους. Εκτρέποντας το νόημα της θρησκείας, που δήθεν υπηρετούν, αναρριχώνται σε αξιώματα, αλληλοεξουσιάζονται και εξουσιάζουν. Βρέθηκαν να χειρίζονται και ακραία ανθρώπινα συναισθήματα. Όλων μας, έμμεσα ή άμεσα.

Φυσικά, όπως σε όλους τους χώρους, έτσι και στην Εκκλησία υπάρχει μια μειοψηφία εκπροσώπων της που έχει ποιότητα, ικανότητες, ψυχή, ευαισθησία και υψηλά εσωτερικά κίνητρα. Αυτό μας αφορά όλους, είτε είμαστε μέσα είτε είμαστε έξω από την εκκλησία.

Γιώργος - Άρη Καράντζαλης

Δείτε όλα τα σχόλια
Κύριο άρθρο

ΜΜΕ και αυτοσεβασμός

Υπάρχουν Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης που υπερασπίζονται την εγκυρότητα και την αντικειμενικότητά τους, ακολουθούν αυστηρά τους κανόνες δεοντολογίας και συχνά προθέτουν και δικούς τους. Το χαρακτηριστικό των μέσων αυτών είναι ο αυτοσεβασμός.

Δειτε ολοκληρο το αρθρο