Ακολουθήστε την «ΑΥΓΗ»
Ο επιλεγμένος κατάλογος δεν υπάρχει πλέον.

Κάρλος Γκοσν: Ο δραπέτης μάνατζερ

Πολλά πρόσωπα έκλεψαν την παράσταση την εβδομάδα που πέρασε, με πρώτο και καλύτερο τον Ντόναλντ Τραμπ να κονταροχτυπιέται με το “επαναστατημένο” πριγκηπικό ζευγάρι Χάρι και Μέγκαν.

Γι' αυτό, ίσως, πέρασε σε δεύτερη μοίρα η πρώτη δημόσια εμφάνιση του Κάρλος Γκοσν, από τους κορυφαίους μάνατζερ της αυτοκινητοβιομηχανίας, μετά την εντυπωσιακή απόδρασή του από την Ιαπωνία.

Η υπόθεση Γκοσν έχει όλα τα συστατικά για να γίνει πετυχημένο θρίλερ ή, ακόμα καλύτερα, σειρά στο Netflix, το οποίο εσχάτως έχει αγαπήσει και η πολιτική ηγεσία της χώρας μας. Έχει έναν πρωταγωνιστή με βραζιλιάνικο, λιβανέζικο και γαλλικό διαβατήριο, μια εταιρεία εμβληματική για τη χώρα του Ανατέλλοντος Ηλίου, πολλά λεφτά, μεγάλες κομπίνες, άτεγκτους εισαγγελείς, πράσινους μπερέδες - κι ένα κιβώτιο με μουσικά όργανα.

Αλλά ας πάρουμε την ιστορία από την αρχή. Ο Κάρλος Γκοσν, μηχανικός, γεννημένος στο Λίβανο το 1954 και σπουδασμένος στο Παρίσι, ξεκίνησε την καριέρα του από τα ελαστικά της Michelin, όπου κατάφερε πολύ γρήγορα να γίνει το αφεντικό στη θυγατρική της βόρειας Αμερικής. Στα μέσα της δεκαετίας του 1990 τον προσέλαβε η γαλλική Renault, που περνούσε τότε μεγάλη κρίση, για να την αναδιαρθρώσει και να τη σώσει. Όπερ και εγένετο, με βαθιές και επώδυνες μεταρρυθμίσεις. Τρία χρόνια αργότερα η Renault τον έστειλε με την ίδια εντολή στον ιαπωνικό όμιλο Nissan -στον οποίο οι Γάλλοι συμμετείχαν στο μεταξύ με 44,4%. Έκλεισε εργοστάσια, αναμόρφωσε την αλυσίδα των προμηθευτών, έκανε σημαντικές αλλαγές στην αλυσίδα παραγωγής και “καθάρισε” και τη Nissan. Η ανταμοιβή του ήταν να γίνει διευθύνων σύμβουλος της Nissan το 2001, ενώ το 2005 έγινε το μεγάλο αφεντικό του ομίλου της Renault. Ήταν η εποχή που ο Κάρλος Γκοσν μεσουρανούσε στην παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία και φλέρταρε με την ιδέα της συνεργασίας και με την αμερικανική General Motors, με τη βοήθεια του μεγαλομετόχου Κερκ Κερκόριαν. Αλλά η συμμαχία δεν ευδοκίμησε.

Σύλληψη - σοκ

Στα τέλη του 2016 ο Γκοσν ανέλαβε επικεφαλής του διοικητικού συμβουλίου της Mitsubishi Motors, καθώς η Nissan είχε στο μεταξύ αγοράσει το 34% της εταιρείας. Ήταν πλέον ο πιο ισχυρός άνδρας στην ιαπωνική αυτοκινητοβιομηχανία -γι' αυτό και η είδηση της σύλληψής του δύο χρόνια αργότερα έκανε πάταγο. Η ιαπωνική εισαγγελία τον κατηγόρησε για υπεξαίρεση και παραβίαση των κανόνων της κεφαλαιαγοράς. Μεταξύ άλλων ότι χρηματοδότησε με λεφτά της εταιρείας πολυτελή διαμερίσματα σε τέσσερις χώρες κι ότι έβαζε στους προσωπικούς του λογαριασμούς εκατομμύρια από αυτά που επισήμως προβλέπονταν για την προώθηση των αυτοκινήτων του ομίλου στη Σαουδική Αραβία.

Ο Γκοσν αρνήθηκε όλες τις κατηγορίες και μίλησε για σκευωρία. Υποστήριξε ότι κάποια στελέχη της Nissan με εθνικιστικές απόψεις μαζί με υψηλόβαθμους υπαλλήλους του ιαπωνικού υπουργείου Βιομηχανίας ενορχήστρωσαν με τη βοήθεια της εισαγγελίας την πτώση του. Με απώτερο σκοπό να αποτρέψουν την πλήρη εξαγορά της Nissan από τη Renault.

Ο Γκοσν έμεινε προφυλακισμένος τέσσερις μήνες και τον περσινό Απρίλιο αποφυλακίστηκε με εγγύηση 1,5 δισ. γεν και με την υποχρέωση να μην εγκαταλείψει τη χώρα. Αλλά λίγο πριν από την Πρωτοχρονιά κατάφερε να αποδράσει από την Ιαπωνία με τη βοήθεια δύο Αμερικανών, πρώην μελών των ειδικών δυνάμεων με τα πράσινα μπερέ, που τον φόρτωσαν σε ένα κιβώτιο και τον μετέφεραν με ιδιωτικό αεροπλάνο μέσω Κωνσταντινούπολης στη Βηρυττό. Το κιβώτιο υποτίθεται ότι περιείχε μουσικά όργανα -και δεν ελέγχθηκε ούτε από τις αρχές των αεροδρομίων ούτε από τα τελωνεία.

Για την απόδραση αυτή έπεσαν κεφάλια -πιλότων, τελωνειακών κ.λπ.-, ωστόσο ο Γκοσν όχι μόνο έφτασε σώος στη Βηρυττό, αλλά έδωσε και μια μεγάλη συνέντευξη Τύπου, στην οποία έσπευσαν δημοσιογράφοι από πολλές χώρες. Για να επαναλάβει ότι “όλα είναι μια σκευωρία”. Τώρα μπορεί να απολαύσει την ελευθερία του, καθώς ο Λίβανος δεν έχει συμφωνία έκδοσης με την Ιαπωνία. Ωστόσο υπάρχει ένταλμα σύλληψης εναντίον του από την Interpol -και ίσως δεν καταφέρει να χαρεί όλα τα διαμερίσματά του ανά τον κόσμο.

Δείτε όλα τα σχόλια
Όλες οι Ειδήσεις