Live τώρα    
16°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Ελαφρές νεφώσεις
16 °C
14.5°C17.6°C
2 BF 57%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Αίθριος καιρός
12 °C
10.8°C13.7°C
3 BF 75%
ΠΑΤΡΑ
Αίθριος καιρός
13 °C
10.9°C15.5°C
1 BF 77%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Ελαφρές νεφώσεις
15 °C
13.8°C17.5°C
2 BF 65%
ΛΑΡΙΣΑ
Ελαφρές νεφώσεις
10 °C
9.9°C13.0°C
0 BF 81%
Μανούσος Μανουσάκης, πρόεδρος ΑΔΜΗΕ: / Θετικά σήματα για ανάκαμψη της οικονομίας
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Μανούσος Μανουσάκης, πρόεδρος ΑΔΜΗΕ: / Θετικά σήματα για ανάκαμψη της οικονομίας

Ως απόδειξη ότι μια εταιρεία υπό δημόσιο έλεγχο, σε συνεργασία με στρατηγικό εταίρο, μπορεί να είναι αποδοτική με οικονομικούς αλλά και κοινωνικούς όρους, μπορεί να εκληφθεί η επιτάχυνση κρίσιμων έργων ενεργειακών υποδομών, όπως οι διασυνδέσεις των νησιών με το δίκτυο ηλεκτρισμού, με την αντίστοιχη κινητοποίηση σημαντικών κεφαλαίων, που επιτυγχάνει ο ΑΔΜΗΕ σε λιγότερο από επτά μήνες υπό τη νέα μορφή του.

Όπως ανακοίνωσε ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του Διαχειριστή Μ. Μανουσάκης χθες σε ενημερωτική εκδήλωση, ολοκληρώθηκε στην ουσία η πρώτηφάση της διασύνδεσης των Κυκλάδων, επισπεύδονται κατά δύο έτη οι διαδικασίες για την τρίτη φάση (προϋπολογισμού 102 εκατ), η δεύτερη φάση (προϋπολογισμού 71 εκατ.) βρίσκεται σε προχωρημένο στάδιο με αναμενόμενη ολοκλήρωση εντός του 2019, ενώ σε πλήρη ωριμότητα βρίσκεται και το έργο της “μικρής Κρήτης”, η διασύνδεση Πελοποννήσου - Κρήτης (προϋπολογισμού 330 εκατ.). Επομένως, τόνισε, τους επόμενους μήνες του 2018 θα είναι “ανοικτά στην αγορά” έργα συνολικού ύψους, τουλάχιστον, 500 εκατ. ευρώ.

Ανέφερε δε ότι οι εξελίξεις αυτές φέρνουν δύο σημαντικά μηνύματα: Αφενός ότι η ελληνική οικονομία ανακάμπτει και η αύξηση της κατανάλωσης κυρίως σε βιομηχανικό επίπεδο ωθεί στην ανάγκη επιτάχυνσης των έργων διασύνδεσης και αφετέρου “δείχνει ότι γίνεται κι αλλιώς”, όπως είπε χαρακτηριστικά, παραπέμποντας στη δυνατότητα λειτουργίας μιας εταιρείας που έχει τον πυρήνα των υποδομών της χώρας με αποδοτικό τρόπο -στο πρότυπο μοντέλο του ΑΔΜΗΕ, της συνύπαρξης δηλαδή δημοσίου ελέγχου και στρατηγικού επενδυτή (της κινεζικής State Grid), έναντι επιλογών ιδιωτικοποίησης... Χαρακτήρισε ως ένα μεγάλο στοίχημα το να αποδειχθεί ότι μια εταιρεία στην οποία το Δημόσιο διατηρεί τον έλεγχο μπορεί να κατασκευάσει τα έργα εγκαίρως και με απόδοση οικονομικά αποδοτική για τους μετόχους της.

Προανήγγειλε θετικά οικονομικά αποτελέσματα για τον ΑΔΜΗΕ, που σε επίπεδο καθαρών κερδών θα αγγίξουν τα 55 εκατ. για το 2017 -θα ανακοινωθούν επισήμως τον Μάρτιο-, δηλαδή θα είναι σχεδόν διπλάσια έναντι του 2016 (περίπου 30 εκατ.).

Επιτάχυνση διασύνδεσης Κυκλάδων

Πιο συγκεκριμένα ο Μ. Μανουσάκης ανακοίνωσε την ολοκλήρωση της πρώτης φάσης της διασύνδεσης των Κυκλάδων, καθώς ήδη, από 28.1, ξεκίνησε η δοκιμαστική λειτουργία του υποθαλάσσιου καλωδίου που συνδέει τη Σύρο με το δίκτυο μέσω Λαυρίου, μέσα στον μήνα θα ηλεκτριστεί η σύνδεση Σύρου, Τήνου και Πάρου, ενώ τον Μάρτιο θα “μπει” και η Μύκονος, κλείνοντας την φάση αυτή, προϋπολογισμού 245 εκατ. Αναφέρθηκε στην αποδοτικότητα του έργου, με τα οφέλη του να αποτιμώνται σε 80 εκατ ετησίως, ήτοι σε μια τριετία θα έχει γίνει απόσβεσή του, ενώ παράλληλα η αξία του είναι και κοινωνικο-περιβαλλοντική, καθώς συνδέεται τόσο με τη μείωση των χρεώσεων ΥΚΩ για τους καταναλωτές και την ασφάλεια τροφοδοσίας και τους θερινούς μήνες δίνοντας ώθηση στο τουριστικό προϊόν των νησιών αυτών, όσο και με την παύση λειτουργίας των υφιστάμενων ρυπογόνων μονάδων.

Συγχρόνως, στη σημερινή συνεδρίαση του διοικητικού συμβουλίου του ΑΔΜΗΕ, αποφασίζεται η επιτάχυνση κατά δύο χρόνια της τρίτης φάσης της διασύνδεσης των Κυκλάδων (πόντιση δεύτερου καλωδίου μεταξύ Λαυρίου και Σύρου), δηλαδή η ολοκλήρωση του έργου θα πραγματοποιηθεί στα τέλη του 2020, αντί του 2022, βάσει του αρχικού σχεδιασμού.

Αναφορικά με τη δεύτερη φάση της διασύνδεσης των Κυκλάδων (ένταξη της Νάξου στο δίκτυο, αναβάθμιση συνδέσεων Άνδρου - Τήνου και Άνδρου - Λιβαδιού - Εύβοια), αναμένεται συμβολαιοποίηση των έργων και έναρξη κατασκευής ώστε να ολοκληρωθεί εντός του 2019.

Επίσης η τέταρτη φάση, οι διασυνδέσεις Λαυρίου - Σερίφου, Σερίφου - Μήλου, Μήλου - Θήρας και Θήρας - Πάρου ή εναλλακτικά Νάξου, θα ενταχθεί στο νέο δεκαετές πλάνο ανάπτυξης του ΑΔΜΗΕ για την περίοδο 2019-2028.

Σύνδεση Κρήτης με Αττική

Εξάλλου ο Μ. Μανουσάκης επισήμανε ότι επιδιώκεται συνεργασία για τη “μεγάλη Κρήτη” (διασύνδεση Κρήτης - Αττικής) με την εταιρεία του έργου EuroAsia Interconnector (ηλεκτρική διασύνδεση Ισραήλ - Κύπρου - Ελλάδας, μέσω Κρήτης - Αττικής). Ειδικότερα έχει προχωρήσει ήδη η κατάρτιση MoU μεταξύ των δύο πλευρών και στην παρούσα φάση βρίσκονται σε διαπραγματεύσεις για το Share Holders Agreement, προκειμένου να δημιουργηθεί ένας φορέας κατασκευής του έργου, στου οποίου τη μετοχική σύνθεση θα συμμετέχουν και οι δύο εταιρείες, με τον ΑΔΜΗΕ, πάντως, να κατέχει μερίδιο 51% και βέβαια να διαχειρίζεται το δίκτυο.

Εκτίμησε μάλιστα ότι, αν προχωρήσει η συμφωνία αυτή, θα αξιοποιηθούν οι δυνατότητες που δίνονται στα έργα Κοινού Ενδιαφέροντος της Ε.Ε., σε αδειοδοτικό επίπεδο, προκειμένου να επιταχυνθεί το έργο έναντι της σημερινής προβλεπόμενης ημερομηνίας (2023).

Ο ίδιος στάθηκε στην σημασία της “μικρής Κρήτης” και στον ρόλο της ως προς τη δυνατότητα τροφοδοσίας της Κρήτης από το ηπειρωτικό σύστημα και την αντίστοιχη παύση των ρυπογόνων μονάδων. Γνωστοποίησε μάλιστα ότι ο ΑΔΜΗΕ βρίσκεται σε διαδικασία τροποποίησης της όδευσης στην Πελοπόννησο λαμβάνοντας υπόψη τις αγωνίες της τοπικής κοινότητας, με την προσθήκη επιπλέον 5 χιλιομέτρων υπογειοποίησης του καλωδίου.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL