Live τώρα    
21°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Ελαφρές νεφώσεις
21 °C
18.7°C22.9°C
4 BF 48%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Σποραδικές νεφώσεις
19 °C
16.0°C21.2°C
2 BF 45%
ΠΑΤΡΑ
Σποραδικές νεφώσεις
17 °C
17.0°C19.8°C
1 BF 70%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Ελαφρές νεφώσεις
21 °C
19.3°C21.4°C
3 BF 60%
ΛΑΡΙΣΑ
Σποραδικές νεφώσεις
20 °C
17.9°C19.9°C
5 BF 37%
Η αλφαβήτα κατακτά τους ξένους
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Η αλφαβήτα κατακτά τους ξένους

Ενώ η ελληνική οικονομία αγωνίζεται για την εξωστρέφειά της, το ελληνικό αλφάβητο είναι εδώ και αιώνες κοσμοπολίτικο. Τα γράμματά του έχουν γίνει πηγή έμπνευσης επιχειρηματιών σε όλο τον κόσμο. Τα φωνήεντα και τα σύμφωνά του έχουν χρησιμοποιηθεί για να στηθούν μερικά από τα πιο διάσημα brands. Ακόμα και αυτούσιες ελληνικές λέξεις αξιοποιήθηκαν προκειμένου να χτίσουν ένα ισχυρό branding, ειδικά για περισσότερο «luxurious» προϊόντα.

Πολύ κλασικό παράδειγμα είναι τα ρολόγια Omega. Η ιστορία τους άρχισε το μακρινό 1848 και λίγα χρόνια αργότερα η ελβετική εταιρεία επέλεξε το τελευταίο γράμμα της ελληνικής αλφαβήτου για όνομα. Προφανώς αυτοί που το επέλεξαν είχαν υπόψη ότι το «Ω» συμβολίζει την τελειότητα και την επιτυχία στην ολοκλήρωση μιας πράξης. Και η ακριβής μέτρηση του χρόνου είναι ένα συνεχές φλερτ με το... τέλειο.

Σχεδόν έναν αιώνα αργότερα η ελληνική γλώσσα εισέβαλε και στον χώρο των επιχειρήσεων του αθλητισμού. Μία από τις μεγαλύτερες πολυεθνικές του χώρου, η Nike, έχει ελληνικό όνομα και σήμα. Το 1971, όταν δημιουργήθηκε η εταιρεία, ο ιδιοκτήτης της επέλεξε το όνομα της αρχαίας Ελληνίδας θεάς Νίκης από όλες τις προτάσεις δέχθηκε από τους υπαλλήλους του. Για την ιστορία, να αναφέρουμε ότι ο μάλλον αρχαιολάτρης υπάλληλος που το πρότεινε ισχυρίστηκε πως είδε τη θεά στο όνειρό του! Το δε λογότυπο είναι εμπνευσμένο από το φτερό, που παραπέμπει στο διάσημο άγαλμα της Νίκης της Σαμοθράκης. Αν και στην αρχή η σχεδιάστρια έλαβε την πενιχρή αμοιβή των 35 δολαρίων, το 1988 ο ιδιοκτήτης της Nike της χάρισε ένα πανάκριβο χρυσό δαχτυλίδι με το διάσημο φτερό και ένα πλουσιοπάροχο πακέτο μετοχών της εταιρείας.

Πίσω πάλι στον 19ο αιώνα. Ο Αμερικανός φαρμακοποιός Κέιλεμπ Μπράντχαμ, ιδιοκτήτης της επίσης πασίγνωστης εταιρείας αναψυκτικών Pepsi (που ξεκίνησε το 1893), επέλεξε να αλλάξει το όνομα του προϊόντος που δημιούργησε από «Το ποτό του Brad» σε «Pepsi», για να τιμήσει το πεπτικό ένζυμο πεψίνη, το οποίο ως φαρμακοποιός γνώριζε πολύ καλά. Ήταν μια προφανέστατα σωστή επιλογή...

Στον χορό της ελληνικής ονοματοδοσίας έχει μπει και η αυτοκινητοβιομηχανία. Τυπικό παράδειγμα η Lancia, η οποία επέλεξε τα γράμματα του ελληνικού αλφάβητου (και λιγότερο ελληνικές λέξεις) για πολλά μοντέλα της ή προηγμένα τεχνολογικά συστήματα και μέρη του αυτοκινήτου που πατεντάρισε: Alpha, Kappa, Ypsilon, Delta, Thesis, Thema, Betta, Gamma. Όμως και άλλοι πολυεθνικοί κολοσσοί του κλάδου των μεταφορών «αξιοποίησαν» την ελληνική γλώσσα. Σε αυτές περιλαμβάνονται η αμερικανική Delta Airlines και η επίσης ιταλική αυτοκινητοβιομηχανία Alpha Romeo.

Πάντως, υπάρχουν και ιστορίες στις οποίες η ελληνική γλώσσα αποτέλεσε εμπόδιο σε επιχειρήσεις... Η πασίγνωστη για το λογιστικό σκάνδαλο ενεργειακή Enron είχε αναγκαστεί να αλλάξει το όνομά της λόγω του ότι η αρχική ονομασία Enteron (που προέκυπτε ως αρκτικόλεξο) παρέπεμπε στο ελληνικότατο -αλλά όχι με θετικούς συμβολισμούς- έντερο.

Λιγότερο αρχαιοπρεπές, αλλά επίσης επιτυχημένο εμπορικά, ήταν το όνομα των κοσμημάτων Bvlgari, το οποίο δεν είναι άλλο από το νεοελληνικότατο επίθετο Βούλγαρης. Ο βλαχικής καταγωγής (από τους Καλαρρύτες) και γεννημένος στην Παραμυθιά το 1857 Σωτήριος Βούλγαρης κληρονόμησε το παραδοσιακό επάγγελμα του πλανόδιου αργυροχρυσοχόου στην Ήπειρο και με τη μετάβασή του στην Ιταλία δημιούργησε τη γνωστότερη εταιρεία κοσμημάτων στον κόσμο. Το έκανε μάλιστα διατηρώντας το επίθετό του στο λογότυπο της εταιρείας, δηλαδή αναιρώντας έναν από τους πιο βασικούς κανόνες του σύγχρονου μάρκετινγκ.

Βεβαίως, υπάρχουν πολλά άλλα ονόματα εταιρειών βασισμένα στην ελληνική γλώσσα. Το ερώτημα που προκύπτει, πάντως, είναι αν αυτή η παρακαταθήκη μπορεί να αποτελέσει εφόδιο και για ελληνικές επιχειρήσεις που στοχεύουν να ανοίξουν τα φτερά τους στο εξωτερικό.

Ορισμένες ελληνικές επιχειρήσεις έχουν ήδη απαντήσει εμπράκτως καταφατικά. Το ελληνικό λάδι «Λ» έγινε τα τελευταία χρόνια ένα από τα πιο ακριβά λάδια στον κόσμο, ενώ το μπουκάλι του παραπέμπει περισσότερο σε άρωμα ή σε ακριβό ουίσκι, παρά σε αγνό παρθένο ελαιόλαδο Κρήτης. Επίσης δημιούργημα των χρόνων της κρίσης είναι η επιτυχημένη αλυσίδα παντοπωλείων - εστιατορίων και ελληνικών διατροφικών προϊόντων της Ergon, η οποία δραστηριοποιείται και στην Ελλάδα, αλλά και στο εξωτερικό. Και οι δύο εταιρείες κατάφεραν, χρησιμοποιώντας την ελληνική γλώσσα, να συμβολίσουν την ελληνικότητα και την ποιότητα διατροφικών προϊόντων για να τα εξαγάγουν.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL