Ακολουθήστε την «ΑΥΓΗ»
Ο επιλεγμένος κατάλογος δεν υπάρχει πλέον.

H white και η black όψη της Μαύρης Παρασκευής

Ζωηρό το ενδιαφέρον, αλλά πλήθος και οι εξαπατήσεις - Σύμφωνα με έρευνα που πραγματοποίησε η PayPal, οι καταναλωτές ενδέχεται την Black Friday να δαπανήσουν έως και 360% παραπάνω χρήματα σε σύγκριση με οποιαδήποτε άλλη ημέρα του χρόνου

Σε προσφορές Black Friday έχουν ήδη προχωρήσει μεγάλες αλυσίδες αθλητικών ειδών, αλλά και αντιπροσωπείες αυτοκινήτων, προσφέροντας σε χαμηλότερες τιμές αυτοκίνητα και αξεσουάρ αυτοκινήτου. Κάποιες αλυσίδες επίπλων και εν γένει οικιακού εξοπλισμού έχουν ανακοινώσει την έναρξη προσφορών από την Πέμπτη 28 Νοεμβρίου, υπό την προϋπόθεση εγγραφής των καταναλωτών στο πρόγραμμα επιβράβευσης που εφαρμόζουν. Προσφορές στο πλαίσιο του θεσμού Black Friday, και μάλιστα για όλη την εβδομάδα, πραγματοποιούν και ηλεκτρονικά σούπερ μάρκετ.

Σύμφωνα με έρευνα που πραγματοποίησε η PayPal, οι καταναλωτές ενδέχεται την Black Friday να δαπανήσουν έως και 360% παραπάνω χρήματα σε σύγκριση με οποιαδήποτε άλλη ημέρα του χρόνου. Οι Έλληνες καταναλωτές αναμένεται ότι θα αγοράσουν τις ημέρες αυτές 3 έως 3,4 είδη ανά άτομο, με εκτιμώμενη συνολική αξία 180 ευρώ. Οι άνδρες σκοπεύουν να δαπανήσουν περισσότερα, 202 ευρώ κατά μέσο όρο, και οι γυναίκες 157 ευρώ κατά μέσο όρο.

Αύξηση τζίρου

Η αποδεδειγμένη επιτυχία της Black Friday στην Ελλάδα, καθώς ad hoc έρευνα του Ινστιτούτο Εμπορίου και Υπηρεσιών (ΙΝΕΜΥ) έδειξε ότι η πρώτη κιόλας εφαρμογή της στη χώρα μας μεταφράστηκε σε αύξηση του τζίρου των επιχειρήσεων που συμμετείχαν και σε τόνωση της αγοράς, προοιωνίζεται ανάλογη συνέχεια και για τη σημερινή ημέρα, παρότι μεσολαβούν δύο ανασταλτικοί παράγοντες.

Πρώτον, ότι εκατοντάδες χιλιάδες μισθωτοί δεν έχουν ακόμη πληρωθεί, αν και φέτος η σύμπτωση της "Μαύρης Παρασκευής" με την τελευταία εργάσιμη του μήνα, άρα και για κάποιους "ημέρα πληρωμής", ενδεχομένως να ενισχύσει τη ζήτηση.

Δεύτερον, ότι υπήρξε ένας κορεσμός λόγω των ενδιάμεσων φθινοπωρινών εκπτώσεων.

Η μέχρι τούδε ελληνική εμπειρία έχει δείξει ότι στο στόχαστρο των καταναλωτών θα μπουν και σήμερα ηλεκτρονικά είδη, είδη αθλητικών ειδών, αξεσουάρ αυτοκινήτου, είδη οικιακού εξοπλισμού και άλλα.

Παρότι οι 2 στους 3 Έλληνες καταναλωτές αναμένουν με θετική διάθεση τη Μαύρη Παρασκευή (με βάση έρευνα που πραγματοποίησε το Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών για λογαριασμό του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Λιανικών Πωλήσεων Ελλάδος - ΣΕΛΠΕ το 63% των καταναλωτών δηλώνει ότι "κυνηγάει " τις προσφορές), υπάρχει και η "άλλη όψη του νομίσματος".

Τις τελευταίες ημέρες του Νοεμβρίου του 2017 κυκλοφόρησε στα mainstream MME, στα περισσότερα ειδησεογραφικά sites και κατά κόρον στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ένα από τα πλέον διαδεδομένα viral θέματα ολόκληρης της προπερσινής χρονιάς. Επρόκειτο για μια διαφήμιση πολύ γνωστής εμπορικής επιχείρησης, η οποία διαφήμιζε ένα προϊόν το οποίο θα το προσέφερε την Black Friaday στην τιμή - ευκαιρία των 499 ευρώ, από 699 ευρώ που ήταν και η κανονική του τιμή. Κάποιοι πολίτες λοιπόν ενοποίησαν τις φωτογραφίες δύο διαφημίσεων, μία με την τιμή προσφοράς της εταιρείας, τα 499 ευρώ, και μία με τις τιμές με την οποία το ίδιο προϊόν επωλείτο σε ηλεκτρονική πλαφόρμα και οι οποίες εκινούντο μεταξύ 455,50 ευρώ και 455,60 ευρώ. Μια άλλη επίσης viral φωτογραφική σύνθεση εκείνες τις ημέρες ήταν και η ενοποίηση δύο διαφημίσεων άλλης επιχείρησης. Στη μία, εκείνη της Black Friday, η τιμή ήταν σαφώς υψηλότερη εκείνης έναντι αυτής στην οποία πωλούνταν το ίδιο προϊόν ελάχιστες εβδομάδες νωρίτερα.

“Φούσκωμα” τιμών

Δεν είναι όμως μόνο το "φούσκωμα" των τιμών που επιστρατεύουν κάποιοι επιτήδειοι έμποροι για να παραπλανήσουν τους καταναλωτές. Υπάρχει και μια άλλη πρακτική, στην οποία "ξεσκαρτάρουν" εμπόρευμα. Προωθούν δηλαδή εκπτώσεις για προϊόντα τα οποία έχουν απομείνει σε ελάχιστο απόθεμα. Συχνά πρόκειται δε για τα λεγόμενα "εκθεσιακά προϊόντα", τα οποία ούτως ή άλλως αξίζουν λιγότερο από ό,τι "του κουτιού" λόγω καθημερινής "εκθεσιακής" χρήσης.

Κάτι το οποίο επίσης χαρακτηρίζει την ελληνική αγορά είναι η "ατολμία" για πραγματικά γενναίες εκπτώσεις, όπως συμβαίνει στην πατρίδα του θεσμού, τις ΗΠΑ. Μια απλή περιδιάβαση στις ηλεκτρονικές σελίδες καταστημάτων των Ηνωμένων Πολιτειών θα εμφανίσει προσφορές που ισοδυναμούν με εκπτώσεις του 60% και του 70%.

Ποσοστά που είναι αδιανόητα για την Ελλάδα, μια χώρα της οποίας συν τοις άλλοις οι κάτοικοι, ειδικά μετά την κρίση, δεν έχουν στη συντριπτική τους πλειονότητα κατά την τελευταία εβδομάδα του μήνα, προτού δηλαδή πληρωθούν το μηνιάτικό τους, την άνεση για μια "καταναλωτική γιορτή" όπως είναι η Black Friday για τους Αμερικανούς.

Οδηγίες προς καταναλωτές

Στο μεταξύ, η Γενική Διεύθυνση Προστασίας Καταναλωτή του υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων εξέδωσε οδηγίες για το πώς θα πρέπει να ψωνίσουν οι Έλληνες ενόψει της σημερινής Black Friday και της Cyber Monday την ερχόμενη Δευτέρα.

Συγκεκριμένα, ενόψει των εμπορικών προσφορών της 29ης Νοεμβρίου (Black Friday) και της 2ης Δεκεμβρίου (Cyber Monday), οι οποίες δημιουργούν μια αίσθηση «επείγοντος» στη λήψη μιας απόφασης αγοράς, η Γενική Διεύθυνση υπενθυμίζει στους καταναλωτές ότι θα πρέπει να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί, ιδίως ως προς τις διαδικτυακές συναλλαγές, κάτι το οποίο έχει επισημάνει με συμβουλές και ο Εμπορικός Σύλλογος Αθηνών.

Προσοχή στις ιστοσελίδες

Ειδικότερα, μια αξιόπιστη εμπορική ιστοσελίδα θα πρέπει να παρέχει:

Την ταυτότητα του προμηθευτή: πλήρης εταιρική επωνυμία, έδρα, τηλέφωνα επικοινωνίας, e-mail, ταχυδρομική διεύθυνση, ΑΦΜ και αριθμό ΓΕΜΗ. Τα κύρια χαρακτηριστικά του προϊόντος και τη συνολική τιμή του, συμπεριλαμβανομένων φόρων, επιβαρύνσεων, εξόδων αποστολής, τυχόν εξόδων σε περίπτωση επιστροφής κ.λπ. Τη διαθεσιμότητα, τον τρόπο πληρωμής και αποστολής του προϊόντος. Το δικαίωμα αναιτιολόγητης, αζήμιας υπαναχώρησης και επιστροφής του προϊόντος εντός 14 ημερών, καθώς και την πολιτική επιστροφής των προϊόντων της επιχείρησης σε περίπτωση άσκησης του δικαιώματος αυτού. Ηλεκτρονικό σύνδεσμο στην πανενωσιακή πλατφόρμα ηλεκτρονικής επίλυσης καταναλωτικών διαφορών (πλατφόρμα ΗΕΔ). Ασφαλή μέθοδο συναλλαγής: κατά την καταχώρηση των στοιχείων της συναλλαγής πρέπει να εμφανίζεται το εικονίδιο ασφάλειας, μια κλειδαριά πάνω αριστερά στον browser και η διεύθυνση που ξεκινά με https://. Επίσης, συστήνεται στους καταναλωτές: Να προτιμούν να συναλλάσσονται με γνωστά σε αυτούς ηλεκτρονικά καταστήματα: Να είναι ιδιαίτερα επιφυλακτικοί στην περίπτωση που ένα προϊόν πωλείται σε εξαιρετικά χαμηλή τιμή και να αποφεύγουν τις προσφορές που εμφανίζονται σε αναδυόμενα παράθυρα αν προέρχονται από άγνωστους ιστοτόπους. Να αποφεύγουν να παρέχουν προσωπικά δεδομένα αν δεν είναι απολύτως βέβαιοι για την ασφάλεια της ιστοσελίδας. Να κρατούν αρχείο με τις συναλλαγές τους.

Για καταγγελίες σχετικά με φαινόμενα παράνομων και παραπλανητικών συμπεριφορών οι καταναλωτές μπορούν να απευθύνονται στην τηλεφωνική Γραμμή Καταναλωτή 1520 της Γενικής Διεύθυνσης Προστασίας Καταναλωτή, η οποία λειτουργεί τις εργάσιμες ημέρες (Δευτέρα έως Παρασκευή) και ώρες από 9 π.μ. έως 3 μ.μ.

Επίσης, οι καταγγελίες μπορούν να υποβάλλονται μέσω της φόρμας καταγγελιών του ιστοτόπου του υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων (mindev.gov.gr) ή με ηλεκτρονικό μήνυμα στη διεύθυνση 1520@efpolis.gr.

Δείτε όλα τα σχόλια

Κύριο άρθρο

Στουρνάρας μαινόμενος

Ο κεντρικός μας τραπεζίτης Γ. Στουρνάρας βγήκε χθες στο πρακτορείο Bloomberg και είπε ότι χρειάζονται συντονισμένα μέτρα δημοσιονομικής τόνωσης των οικονομιών, διότι αλλιώς η Ευρώπη θα βρεθεί ξανά αντιμέτωπη με μια σοβαρή κρίση χρέους.

Δειτε ολοκληρο το αρθρο
Όλες οι Ειδήσεις