Live τώρα    
18°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Σκόνη
18 °C
14.7°C19.3°C
2 BF 87%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Αίθριος καιρός
13 °C
12.0°C13.9°C
0 BF 89%
ΠΑΤΡΑ
Αραιές νεφώσεις
16 °C
15.0°C16.6°C
4 BF 76%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Αραιές νεφώσεις
18 °C
17.7°C19.3°C
2 BF 87%
ΛΑΡΙΣΑ
Ομίχλη
12 °C
11.9°C13.0°C
0 BF 100%
Ιδιώτες και άγιος ο Θεός...
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Ιδιώτες και άγιος ο Θεός...

«Σάρκα και οστά» παίρνουν οι κυβερνητικές πρωτοβουλίες στον χώρο της Παιδείας, όπως τις παρέλαβε στον λεγόμενο «μπλε φάκελο» η υπουργός Παιδείας τον Ιούλιο, κατά την πρώτη συνεδρίαση του υπουργικού συμβουλίου. Όπως και οι υπόλοιποι υπουργοί, έτσι και η Νίκη Κεραμέως παρέλαβε τον φάκελο με τις «Άμεσες κυβερνητικές προτεραιότητες» για την Παιδεία. Όπως προκύπτει από τον εξαμηνιαίο απολογισμό, η ηγεσία του υπουργείου έσπευσε να δώσει προτεραιότητα σε ρυθμίσεις που αφορούν περισσότερο τα συντηρητικά αντανακλαστικά του ακροατηρίου της Ν.Δ., παρά εκείνες που αφορούν την εκπαίδευση και την αναβάθμιση του εκπαιδευτικού έργου. Από την άλλη, οι μέχρι σήμερα νομοθετικές πρωτοβουλίες δεν οδηγούν παρά στη σταδιακή αποδυνάμωση της δημόσιας εκπαίδευσης, πριμοδοτώντας τον χώρο της ιδιωτικής εκπαίδευσης.

Πίσω... ολοταχώς

Σταθμός πρώτος: «Χάιδεμα» συντηρητικών και εθνικιστικών κύκλων. Η Νίκη Κεραμέως έδωσε τα πρώτα δείγματα γραφής από την πρώτη ημέρα ανάληψης των καθηκόντων της. Πέρα από τα άμεσα ζητήματα της εκπαίδευσης, η υπουργός δεν παρέλειψε να κάνει ειδική μνεία στην αναγκαιότητα διαλόγου με την Εκκλησία κατά την τελετή παράδοσης - παραλαβής, καλώντας μάλιστα ιεράρχες και... «ιεροδιδασκάλους» (sic) να συνδράμουν ενεργά και άμεσα στο έργο του υπουργείου.

Ακολούθησε η κατάργηση της αργίας των Τριών Ιεραρχών και η επαναφορά του εκκλησιασμού και των εορταστικών εκδηλώσεων στα σχολεία, ενώ προχθές, με νέα εγκύκλιο στα σχολεία, το υπουργείο Παιδείας καλεί τους εκπαιδευτικούς και τους μαθητές να συμμετάσχουν σε ημερίδα της αμφιλεγόμενης θρησκευτικής οργάνωσης Χριστιανική Αγωγή...

Ήρθε επίσης η κατάργηση της κλήρωσης για τη σημαία στο Δημοτικό, μια και οι μαθητές των οκτώ ετών θα πρέπει να διδάσκονται ότι μόνο ο καλύτερος μαθητής στους βαθμούς είναι άξιος να κρατήσει το εθνικό μας σύμβολο, αλλά και οι εξαγγελίες για το μάθημα της Ιστορίας, το οποίο θα πρέπει να πάψει να είναι «κοινωνιολογικού χαρακτήρα» εφόσον η Ιστορία θα πρέπει «να αναπτύσσει εθνική συνείδηση».

Στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση είχε προηγηθεί η κατάργηση του ασύλου ήδη από το καλοκαίρι, διότι τα πανεπιστήμια είχαν μετατραπεί από χώρους εκπαίδευσης και μόρφωσης σε κέντρα «γενικευμένης ανομίας» και παρήγαγαν «εγκληματίες» και όχι επιστήμονες. Με την κατάργηση του ασύλου ευθύς αμέσως τα πανεπιστήμια της χώρας απέκτησαν τη χαμένη αξία και αίγλη τους...

Αποδυνάμωση της δημόσιας εκπαίδευσης

Σταθμός δεύτερος: Συρρίκνωση της δημόσιας εκπαίδευσης. Μέσα σε έξι μήνες η Νίκη Κεραμέως «ξήλωσε» νομοθετικές πρωτοβουλίες με στόχο να αποδυναμώσει τη δημόσια εκπαίδευση. Απομονωμένη από όλα τα κόμματα της αντιπολίτευσης, η Ν.Δ. έσπευσε να επαναφέρει -χωρίς διαβούλευση και συναίνεση- τη διάταξη Αρβανιτόπουλου που εξισώνει τους τίτλους σπουδών των κολεγίων με τα πτυχία των δημόσιων πανεπιστημίων για διορισμό στον εκπαιδευτικό κλάδο. Προηγήθηκαν η κατάργηση της ελεύθερης πρόσβασης σε σχολές ΑΕΙ με το απολυτήριο Λυκείου (πράσινες σχολές), η αναστολή λειτουργίας της Νομικής Σχολής στην Πάτρα και άλλων 37 τμημάτων σε 11 δημόσια πανεπιστήμια της χώρας, η κατάργηση των διετών προγραμμάτων στα ΑΕΙ στα οποία θα είχαν πρόσβαση απόφοιτοι των ΕΠΑΛ με το απολυτήριο Λυκείου.

Πλήγμα για τα δημόσια πανεπιστήμια αποτελεί επίσης η μείωση «μέσω αξιολόγησης» της κρατικής χρηματοδότησης. Με τη νέα ρύθμιση που ψηφίστηκε στη Βουλή, από το 2022 τα ταμεία των ιδρυμάτων θα μετρούν μείον 20% και μόνο εάν πιάσουν τους στόχους θα παίρνουν το αντίστοιχο ποσό (σύνδεση μέρους της χρηματοδότησης με τα αποτελέσματα της αξιολόγησης). Παράλληλα, θεσπίστηκε η Εθνική Αρχή Ανώτατης Εκπαίδευσης που αντικαθιστά την ΑΔΙΠ, ένα υπερόργανο με ενισχυμένες εξουσίες που θα ελέγχει το σύνολο της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης (αξιολόγηση, χρηματοδότηση κ.ά.), ενώ με άλλη ρύθμιση «απελευθερώθηκαν» τα μεταπτυχιακά, δηλαδή «απελευθερώθηκαν» τα δίδακτρα και οι μισθοί των καθηγητών.

Εμπόδια στη φοίτηση σε δημόσια ΑΕΙ

Σύμφωνα με τις εξαγγελίες της Νίκης Κεραμέως, το επόμενο διάστημα οι μαθητές θα έρθουν αντιμέτωποι με νέες αλλαγές που όχι μόνο θα αυξήσουν τη ζήτηση των φροντιστηρίων, αλλά θα δυσκολέψουν ακόμα περισσότερο την πρόσβαση στη δημόσια Τριτοβάθμια Εκπαίδευση. Αρχικά το Λύκειο μετατρέπεται ξανά σε εξεταστικό κέντρο. Τα παιδιά θα δίνουν πανελλαδικού τύπου εξετάσεις στο Λύκειο (Τράπεζα Θεμάτων) για να περάσουν από τη μία τάξη στην άλλη, ο βαθμός που απολυτηρίου (που θα συνυπολογίζεται για την εισαγωγή στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση) θα βγαίνει σε ειδικό ποσοστό από τους βαθμούς και των τριών τάξεων, ενώ ο αριθμός των εισακτέων στα πανεπιστήμια θα μειωθεί δραματικά και θα θεσπιστεί κατώτατη βάση εισαγωγής στα δημόσια ΑΕΙ. Εκτός αν η ελληνική οικογένεια διαθέτει ή στερηθεί από τα ήδη στερημένα για να πληρώσει τα δίδακτρα ενός κολεγίου. Σ’ αυτή την περίπτωση δεν θα μετρά ούτε το απολυτήριο, ούτε οι βαθμοί των τριών τάξεων, ούτε θα έχει σημασία αν κάποιος υποψήφιος έχει συγκεντρώσει 8.000 μόρια στις εξετάσεις. Για να σπουδάσει, θα αρκούν 8.000 ευρώ...

Νέο νομοσχέδιο

Σύμφωνα με τον προγραμματισμό του υπουργείου Παιδείας έως τον Μάρτιο θα κατατεθεί νέο νομοσχέδιο που θα αφορά αυτή τη φορά την Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Αξιολόγηση σχολικών μονάδων και εκπαιδευτικού έργου, επιμόρφωση των εκπαιδευτικών, νέες δομές εκπαίδευσης και νέος τρόπος επιλογής στελεχών εκπαίδευσης, εισαγωγή νέων θεματικών στα σχολεία, νέο θεσμικό πλαίσιο για τα πρότυπα - πειραματικά σχολεία, είναι μερικές από τις επόμενες νομοθετικές ρυθμίσεις του υπουργείου. Ειδικότερα, δρομολογούνται οι εξής αλλαγές:

* Πρόγραμμα για την αξιολόγηση των σχολικών μονάδων και του εκπαιδευτικού έργου.

* Ανάπτυξη νέων προγραμμάτων σπουδών στα σχολεία, δημιουργία νέου ψηφιακού υλικού και εισαγωγή νέων θεματικών ενοτήτων στο ωρολόγιο πρόγραμμα.

* Θεσμοθέτηση νέου πλαισίου πρότυπων και πειραματικών σχολείων. Στόχος, να ιδρυθούν 28 πρότυπα και 34 πειραματικά μέχρι τον Σεπτέμβριο του 2020.

* Διορισμοί στην ειδική και γενική αγωγή.

* Ενίσχυση πλαισίου ένταξης προσφύγων.

* Ενίσχυση της γλωσσομάθειας και των ψηφιακών δεξιοτήτων εντός σχολείου.

* Επιμόρφωση εκπαιδευτικών.

* Ενίσχυση της επαγγελματικής εκπαίδευσης.

* Νέο θεσμικό πλαίσιο συνολικά για τα ΑΕΙ (μοντέλο διοίκησης, αναμόρφωση του πλαισίου σπουδών, αναδιάρθρωση του ακαδημαϊκού χάρτη). Σύνδεση των ΑΕΙ με την αγορά εργασίας και νέοι τρόποι χρηματοδότησης.

* Κατάρτιση νομοσχεδίου για την εξωστρέφεια των ΑΕΙ και την προσέλκυση ξένων φοιτητών.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL