Live τώρα    
21°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Σποραδικές νεφώσεις
21 °C
19.3°C22.4°C
2 BF 70%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Αραιές νεφώσεις
16 °C
13.8°C17.1°C
3 BF 87%
ΠΑΤΡΑ
Αραιές νεφώσεις
21 °C
18.8°C23.2°C
4 BF 65%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Σκόνη
29 °C
26.1°C28.8°C
4 BF 24%
ΛΑΡΙΣΑ
Αυξημένες νεφώσεις
16 °C
15.9°C16.9°C
0 BF 88%
ΕΚΘΕΣΗ ΜΕ ΕΡΕΥΝΕΣ ΤΗΣ FORENSIC ARCHITECTURE ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ / Αρχιτεκτονικά μοντέλα απέναντι στην κρατική βία και την αδικία
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

ΕΚΘΕΣΗ ΜΕ ΕΡΕΥΝΕΣ ΤΗΣ FORENSIC ARCHITECTURE ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ / Αρχιτεκτονικά μοντέλα απέναντι στην κρατική βία και την αδικία

Με τίτλο "Βία, Γρήγορη και Αργή" και γνωστές στο ελληνικό κοινό τις έρευνές της για τους Ζακ Κωστόπουλο και Παύλο Φύσσα, οι οποίες φώτισαν θολά και καθοριστικά σημεία των υποθέσεων, η διεπιστημονική και διεθνής ομάδα Forensic Architecture (F.A.), επανέρχεται στο προσκήνιο πραγματοποιώντας για πρώτη φορά ατομική έκθεση στη χώρα μας.

Η F.A., που χρησιμοποιεί αρχιτεκτονικές τεχνικές και τεχνολογίες για να διερευνά περιπτώσεις κρατικής βίας και παραβιάσεων των ανθρωπίνων δικαιωμάτων σε όλο τον κόσμο, θα παρουσιάσει στο Ινστιτούτο Σύγχρονης Τέχνης "State of Concept Athens"(Τούσα Μπότσαρη 19, Κουκάκι), σε επιμέλεια της Ηλιάνας Φωκιανάκη, ένα ευρύ φάσμα διεθνών υποθέσεων που αναλήφθηκαν από το 2011, όταν ιδρύθηκε η ομάδα από τον Eyal Weizman. Η παρουσίαση επικεντρώνεται σε μια βασική πτυχή της έρευνας των F.A., την οποία ονομάζουν "χαρτογραφίες βίας".

«Αυτό που θέλουμε να κάνουμε είναι να σπάσουμε το μονοπωλιακό καθεστώς του κράτους πάνω στην οικειοποίηση της πληροφορίας, είτε αυτό είναι η αστυνομία ή ο στρατός, δείχνοντας την αξία μας ως πολίτες, ως πολιτισμένη κοινωνία, ως κοινωνική δράση, δείχνοντας σ’ αυτά τα κλιμάκια ότι και η κοινωνία μπορεί να γυρίσει να τα κοιτάξει στα μάτια, να τα αντιμετωπίσει χρησιμοποιώντας την ίδια τεχνική, αλλά αντιστρέφοντας την προσοχή, στρέφοντας σ’ αυτούς τον προβολέα, χρησιμοποιώντας την ίδια τεχνική που χρησιμοποιεί αυτή επάνω μας, στρέφοντας την ίδια την τεχνική παρακολούθησης που εφαρμόζει σε μας αυτή τη φορά πάνω τους. Όλοι κοιτάζουν όλους λοιπόν, και έτσι σπάει το μονοπώλιο του κράτους» σχολίαζε πριν λίγες μέρες ο Eyal Weizman στην ιστοσελίδα culturenow.gr.

Στην έκθεση δεν περιλαμβάνονται οι έρευνες για τον Παύλο Φύσσα και τον Ζακ Κωστόπουλο. Αφενός γιατί ήδη τις έχει δει πολύς κόσμος και έχουν επιτελέσει τον ρόλο τους, αφετέρου γιατί κρίνεται σημαντικό από τη διοργάνωση «να καταλάβει το κοινό ποια είναι η δουλειά της F.A. σε γενικότερο πλαίσιο και ειδικότερα για την κρατική βία και το αποτύπωμά της σε διαφορετικές μορφές» σημειώνει στην «Αυγή» η Ηλιάνα Φωκιανάκη. Παράλληλα, η Η. Φωκιανάκη θεωρεί ότι είναι μια ευκαιρία ο κόσμος να κατανοήσει πως η Forensic Architecture είναι μια κολλεκτίβα με ανθρώπους από όλο τον κόσμο, που έχει τη βάση της στο Λονδίνο και δεν είναι ελληνική. Αν και, φυσικά, συμπεριλαμβάνει και Έλληνες ερευνητές.

Στον πάνω όροφο του εκθεσιακού χώρου θα προβάλλονται έρευνες της F.A. που επικεντρώνονται στη γεωπολιτική ιδιαιτερότητα του Ισραήλ και της Παλαιστίνης και θα φέρουν στο προσκήνιο περιπτώσεις που αφορούν τον ρόλο του κράτους στη δολοφονία πολιτών, τη χρήση ζιζανιοκτόνου στον τοξικό πόλεμο και την καταστροφή της εγχώριας πολιτιστικής κληρονομιάς. Στον κάτω όροφο παρουσιάζονται έργα του ινστιτούτου τα οποία αναλήφθηκαν σε συνεργασία με την ομάδα Forensic Oceanography και επικεντρώνονται σε έρευνες που εντοπίζουν την ποινικοποίηση των ΜΚΟ που διεξάγουν επιχειρήσεις έρευνας και διάσωσης στην κεντρική Μεσόγειο από τις ιταλικές και λιβυκές αρχές. Το Forensic Oceanography (F.O.) είναι ένα πρότζεκτ το οποίο καθιερώθηκε από τους Lorenzo Pezzani και Charles Heller και διερευνά κριτικά το στρατιωτικό καθεστώς των συνόρων στη Μεσόγειο Θάλασσα, αναλύοντας τις χωρικές και αισθητικές συνθήκες που προκάλεσαν πάνω από 16.500 καταχωρημένους θανάτους στα θαλάσσια σύνορα της Ευρώπης τα τελευταία είκοσι χρόνια.

«Υπάρχει η αντίληψη στον κόσμο ότι οι πρόσφυγες έρχονται εδώ με τα κινητά τους, παίρνουν επιδόματα και περνούν τέλεια. Δεν υπάρχει η πληροφορία στο κοινό τι συνέβαινε ακριβώς πριν φτάσουν στην Ευρώπη. Ποια είναι η διαδικασία μετάβασης. Δεν μπαίνουν σ’ ένα σκάφος και είναι σε πέντε ώρες στην Ιταλία. Δεν είναι έτσι τα πράγματα. Είναι, αντίθετα, μια διαδικασία εφιαλτική, ακριβώς επειδή υπάρχουν σκάφη που τους εμβολίζουν και μπορεί να μείνουν στο κατεστραμμένο σκάφος για μία, δύο και τρεις εβδομάδες. Ένα παιδί σκοτώθηκε και αναγκαστήκαν να το βάλουν σε ψυγείο μέχρι να πιάσουν λιμάνι. Μιλάμε για απάνθρωπες καταστάσεις».

Σημειώνεται ότι η έκθεση “Βία, Γρήγορη και Αργή” είναι η πέμπτη από το κεφάλαιο "Τμήμα Δικαιοσύνης" του προγράμματός που ξεκίνησε το State of Concept Athens το 2018 και είναι ταυτόχρονα το εναρκτήριο έναυσμα ενός νέου προγράμματος με τίτλο "Xen (i) os" που εξετάζει την Ιστορία, το παρόν και το μέλλον της μεταναστευτικής κατάστασης στο ευρωπαϊκό έδαφος και πέραν αυτού.

Σήμερα, στις 8 το απόγευμα, γίνονται τα εγκαίνια της έκθεσης, η οποία θα φιλοξενείται στο "State of Concept Athens" έως τις 23 Νοεμβρίου.

Χρύσα Παπαδοπούλου: “Κατέρριψαν το επιχείρημα ότι ο Ρουπακιάς έδρασε μόνος”

Η έρευνα της Forenscic Architecture είναι πολύ σημαντική, υπογραμμίζει μιλώντας στην "Αυγή" η Χρύσα Παπαδοπούλου, δικηγόρος της οικογένειας του Παύλου Φύσσα. Όπως αναφέρει, μέσα από την ενδελεχή έρευνα του οπτικοακουστικού υλικού που περιλαμβανόταν ήδη στη δικογραφία, συνέβαλε μεταξύ άλλων στην κατάρριψη του επιχειρήματος ότι ο χρυσαυγίτης Γιώργος Ρουπακιάς έδρασε μόνος στη δολοφονία.

«Η έρευνα της F.A., η οποία κατέστη αναγνωστέο έγγραφο στο δικαστήριο, είναι πολύ σημαντική, διότι μέσα από την ενδελεχή έρευνα του οπτικοακουστικού υλικού που περιλαμβανόταν ήδη στη δικογραφία, από κάμερες ασφαλείας κατά μήκος της οδού πρώην Παναγή Τσαλδάρη, νυν Παύλου Φύσσα, εντόπισε την πομπή των επτά μηχανών και δύο αυτοκινήτων των χρυσαυγιτών (μεταξύ των οποίων και αυτού του Ρουπακιά) και απέδειξε την πορεία αυτής προς την καφετέρια ‘Κοράλλι’, όπου ήταν συγκεντρωμένοι οι λοιποί χρυσαυγίτες. Το γεγονός αυτό -της ύπαρξης πομπής και της κατεύθυνσής της- δεν είχε εντοπιστεί σε καμία έκθεση εξέτασης του οπτικοακουστικού υλικού που είχε διενεργηθεί από τις αρμόδιες αστυνομικές αρχές και συμπεριλαμβανόταν μέχρι τότε στη δικογραφία. Επίσης, μέσα από τον συγχρονισμό του οπτικού υλικού όλων των καμερών ασφαλείας σε συνδυασμό με τα ηχητικά αρχεία τόσο του ΕΚΑΒ, όσο και των διαβιβάσεων του Κέντρου Επιχειρήσεων της ΕΛ.ΑΣ. από και προς τις ομάδες ΔΙΑΣ εκείνο το βράδυ -οι οποίες φέρουν ακριβή σφραγίδα χρόνου με ακρίβεια δευτερολέπτου- προσδιορίστηκε ο ακριβής χρόνος της δολοφονίας του Παύλου Φύσσα, καταρρίπτοντας το σχετικό επιχείρημα της υπεράσπισης ότι δήθεν ο Ρουπακιάς έδρασε μόνος του, ‘διότι όταν μαχαίρωσε τον Παύλο, οι υπόλοιποι χρυσαυγίτες είχαν ήδη αποχωρήσει από το σημείο’. Το επιχείρημα αυτό της υπεράσπισης, βέβαια, ερχόταν ήδη σε ευθεία αντίθεση με τις καταθέσεις όλων των αυτοπτών μαρτύρων, ωστόσο η επιβεβαίωση των μαρτυρικών καταθέσεων από τα αναγνωστέα έγγραφα είναι αυτό που κάνει την κατηγορία τόσο ‘δεμένη’».

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL