Ακολουθήστε την «ΑΥΓΗ»
Ο επιλεγμένος κατάλογος δεν υπάρχει πλέον.

Από τον Ιούνιο μέχρι τον Δεκέμβριο του 2018: Αύξηση 44% στις εγγραφές προσφυγόπουλων στα σχολεία

Τα στοιχεία φέρνει στη δημοσιότητα έκθεση από την Ύπατη Αρμοστεία, τη UNICEF και τον ΔΟΜ - "Η ενίσχυση των σχολικών εγγραφών μέσα από τον συντονισμό όλων των φορέων ήταν μια από τις καλές πρακτικές που αναδείχθηκαν στην Ελλάδα" αναφέρουν οι διεθνείς οργανισμοί

Έκκληση στα ευρωπαϊκά κράτη να ενισχύσουν την εκπαίδευση των παιδιών προσφύγων και μεταναστών απευθύνουν η Ύπατη Αρμοστεία του OHE για τους Πρόσφυγες, η UNICEF και o ΔΟΜ. Όπως αναφέρουν στην ενημερωτική έκθεση που δημοσίευσαν χθες, ο αριθμός των παιδιών και εφήβων που έχουν γεννηθεί εκτός Ευρώπης και εγκαταλείπουν το σχολείο είναι σχεδόν διπλάσιος σε σύγκριση με τον αριθμό των ημεδαπών παιδιών.

Τα παιδιά αυτά έχουν επίσης χαμηλότερα μαθησιακά αποτελέσματα όταν δεν τους παρέχεται επαρκής υποστήριξη. Για παράδειγμα, 3 στους 4 ημεδαπούς μαθητές κατακτούν μαθησιακή επάρκεια στις Φυσικές Επιστήμες, την Ανάγνωση και τα Μαθηματικά, αλλά μόνο 3 στους 5 μαθητές που έχουν μεταναστευτικό υπόβαθρο σημειώνουν τα αντίστοιχα αποτελέσματα.

Σημαντική πρόοδος για την Ελλάδα

Ανάμεσα στα ευρήματα της έκθεσης για την Ελλάδα επισημαίνεται ότι οι εγγραφές των παιδιών προσφύγων και μεταναστών στο σχολείο αυξήθηκαν κατά 44% από τον Ιούνιο μέχρι τον Δεκέμβριο του 2018 "χάρη στις προσπάθειες του υπουργείου Παιδείας να διασφαλίσει την πρόσβαση στην τυπική εκπαίδευση μέσα από μέτρα όπως η δημιουργία τάξεων υποδοχής".

Επιπλέον, αύξηση σημειώθηκε από το τέλος του Δεκεμβρίου του 2018 όπου υπήρχαν 11.500 εγγραφές, σε 12.867 εγγραφές μέχρι το τέλος του σχολικού έτους 2018-2019 σύμφωνα με τα στοιχεία του υπουργείου Παιδείας. "Η ενίσχυση των σχολικών εγγραφών μέσα από τον συντονισμό όλων των φορέων ήταν μία από τις καλές πρακτικές που αναδείχθηκαν στην Ελλάδα" σημειώνεται.

Πρόβλημα στα νησιά

"Παρά την εν λόγω πρόοδο", υπογραμμίζουν πάντως οι οργανισμοί, "υπάρχει ακόμα ένα σημαντικό κενό", το οποίο αφορά την εκπαίδευση των παιδιών που παραμένουν στα κέντρα υποδοχής των νησιών για μεγάλο διάστημα. "Εκεί, η πλειονότητα των παιδιών μένει εκτός σχολείου, σε αντίθεση με τους συνομήλικούς τους στην ενδοχώρα" αναφέρεται.

Στην ενημερωτική έκθεση αναλύονται τα εμπόδια που αντιμετωπίζουν τα παιδιά και οι έφηβοι που γεννιούνται εκτός Ευρώπης κατά την πρόσβασή τους στην εκπαίδευση σε ευρωπαϊκά κράτη. "Οι βασικές προκλήσεις αφορούν την έλλειψη σχολικών χώρων, την ανεπαρκή κατάρτιση των εκπαιδευτικών, τα γλωσσικά εμπόδια και την περιορισμένη πρόσβαση σε ψυχοκοινωνική υποστήριξη" σημειώνεται.

Μεταξύ των βασικών προκλήσεων που επισημαίνονται στην έκθεση είναι:

* Οι ανεπαρκείς οικονομικοί πόροι.

* Η ανεπάρκεια σε σχολικούς χώρους ή σε εκπαιδευτικούς με κατάρτιση στην εκπαίδευση παιδιών προσφύγων και μεταναστών.

* Τα γλωσσικά εμπόδια.

* Η έλλειψη ψυχοκοινωνικής υποστήριξης και τάξεων προετοιμασίας για την ένταξη στο σχολείο. Οι τελευταίες έχουν κρίσιμο ρόλο για τα παιδιά που έχουν μείνει για πολύ καιρό εκτός σχολείου, ή που προέρχονται από διαφορετικά εκπαιδευτικά συστήματα.

Τα παιδιά προσχολικής ηλικίας (3 έως 5 ετών) και οι έφηβοι (15 ετών και άνω) είναι ακόμα πιο πιθανό να μείνουν εκτός σχολείου, δεδομένου ότι συχνά βρίσκονται εκτός του πεδίου εφαρμογής της εθνικής νομοθεσίας για την υποχρεωτική εκπαίδευση.

Η έκθεση καλεί τα κράτη να ενισχύσουν τους δεσμούς μεταξύ των σχολείων και άλλων, κρίσιμης σημασίας, δημόσιων υπηρεσιών, όπως η υγεία και η προστασία των παιδιών, προκειμένου να αντιμετωπιστούν τόσο τα εμπόδια στην εγγραφή στο σχολείο, όσο και οι παράγοντες που συμβάλλουν στην πρόωρη εγκατάλειψή του. Η έκθεση συστήνει επίσης να δοθεί έμφαση στην πρόσβαση στην προσχολική εκπαίδευση και να προωθηθεί η ένταξη των νέων σε προγράμματα ανώτερης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και κατάρτισης.

Δείτε όλα τα σχόλια