Ακολουθήστε την «ΑΥΓΗ»
Ο επιλεγμένος κατάλογος δεν υπάρχει πλέον.

Τουρισμός στα χρόνια του Internet

Μερικά χρόνια πριν, θα 'ναι δεν θα 'ναι μια εικοσαετία, το καλοκαίρι ξεκινούσε από νωρίς την άνοιξη. Οι γονείς με την παρέα τους αγόραζαν από το περίπτερο ένα ογκώδες περιοδικό με τα στοιχεία ξενοδοχείων και λοιπών καταλυμάτων σε όλη την Ελλάδα.

Σημειώσεις, τσακισμένες σελίδες, δεκάδες τηλέφωνα, έως ότου βρεθεί το καταλληλότερο δωμάτιο στο νησί. Αν ήσουν τυχερός, θα έβλεπες και μια-δυο φωτογραφίες και στην καλύτερη περίπτωση θα ζητούσες τη γνώμη κάποιου γνωστού που έχει επισκεφθεί την ίδια περιοχή.

Σήμερα τα πράγματα είναι πολύ πιο απλά. Με μια απλή αναζήτηση στο Google μπορείς σε λίγα λεπτά και μερικά κλικ να "κλείσεις" το δωμάτιο της επιλογής σου, συγκρίνοντας στο λεπτό την τιμή, τις παροχές, δεκάδες φωτογραφίες και κριτικές προηγούμενων πελατών. Ποιος άλλωστε δεν έχει χρησιμοποιήσει το booking.com για να βρει το ξενοδοχείο που θα διαμείνει, εντός ή εκτός Ελλάδας;

Η πλατφόρμα, που προσφέρει σχεδόν 30 εκατομμύρια επιλογές ξενοδοχείων και καταλυμάτων, παραμένει η πιο δημοφιλής στο είδος της. Το ξέρατε όμως ότι σε αρκετές χώρες οι ξενοδόχοι αντιδρούν έντονα για τους όρους της συνεργασίας τους με την ολλανδική εταιρεία, φτάνοντας σε σημείο να συζητούν ακόμη και για μποϊκοτάζ;

Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση της Καραϊβικής, με την ομοσπονδία ξενοδοχείων και τουρισμού των κρατών της περιοχής που αποτελεί παγκόσμιο τουριστικό προορισμό να διαμαρτύρεται για τη χρέωση προμήθειας στα φιλοδωρήματα στο προσωπικό.

Στην Ελλάδα οι ξενοδόχοι βλέπουν απώλειες φέτος στις διανυκτερεύσεις και στα έσοδα σε σύγκριση με τα ρεκόρ του 2018. Σε αυτό έρχονται να προστεθούν οι αλλαγές στην τιμολογιακή πολιτική και στους όρους προμηθειών στην booking, που μεταξύ άλλων χρεώνει προμήθεια στην τιμή των δωματίων μετά τον ΦΠΑ και όχι επί της καθαρής τιμής.

Επί της ουσίας, η πλατφόρμα υπολογίζει στην προμήθεια, η οποία κυμαίνεται μεσοσταθμικά στο 15% και τον φόρο που αποδίδει η επιχείρηση στο κράτος. Σε αντίθεση με άλλες μεγάλες αγορές όπως στις ΗΠΑ, που ο υπολογισμός της προμήθειας γίνεται επί της "καθαρής" τιμής του δωματίου.

Κανείς δεν παραγνωρίζει βέβαια το γεγονός ότι η booking και άλλες αντίστοιχες πλατφόρμες έχουν βάλει στο παιχνίδι πολλές περιοχές που δεν θεωρούνται τουριστικές με την κλασική έννοια.

Ωστόσο, σήμερα, οι Έλληνες ξενοδόχοι βλέπουν από τη μια το εντελώς αρρύθμιστο πλαίσιο της βραχυχρόνιας μίσθωσης του Αirbnb και από την άλλη τη "χασούρα" από την προμήθεια της booking να προκαλούν σοβαρά ζητήματα με μεσο-μακροπρόθεσμες συνέπειες, όπως προειδοποιεί η Πανελλήνια Ομοσπονδία Ξενοδόχων.

Η εταιρεία από την πλευρά της τονίζει πως δεν υπάρχει κάποιο δεσμευτικό συμβόλαιο με τις επιχειρήσεις, οι οποίες έχουν το δικαίωμα να διακόψουν τη συνεργασία, και πως οι προμήθειες καθορίζονται από τους ίδιους τους ξενοδόχους.

Το θέμα ανέδειξε στο Ευρωκοινοβούλιο ο Δημήτρης Παπαδημούλης, που ζητάει από την Κομισιόν να τοποθετηθεί για τον τρόπο που σκοπεύει να διασφαλίσει την τήρηση των κανόνων ορθών συναλλαγών και θεμιτού ανταγωνισμού στον τουρισμό αλλά και στις συνεργασίες επιχειρήσεων εντός των κρατών - μελών, με πλατφόρμες όπως η booking, αλλά και με tour operators. Kαθώς και με ποια μέσα σκοπεύει να ενισχύσει, αλλά και να προωθήσει περαιτέρω και σε άλλες χώρες, τις εν εξελίξει έρευνες σχετικά με τις πρακτικές της booking. Επισημαίνει δε ότι η πλατφόρμα ελέγχεται από τις ιταλικές αρχές για μη καταβολή ΦΠΑ τουλάχιστον 150 εκατ. ευρώ την περίοδο 2013-2018.

 

 

 

Δείτε όλα τα σχόλια