Ακολουθήστε την «ΑΥΓΗ»
Ο επιλεγμένος κατάλογος δεν υπάρχει πλέον.

Ο συστημικός ρατσισμός της αστυνόμευσης των μειονοτήτων

Ταξικοφυλετικά τα κριτήρια με τα οποία ασκούν το έργο τους τα όργανα της τάξης - Ο τρόπος που λειτουργεί ο αστυνομικός -όχι μόνο στις ΗΠΑ- είναι να κατατάσσει τους ανθρώπους που συναντά σε υπόπτους, πιθανούς υπόπτους, ενόχους και αθώους. Η κατάταξη αυτή δεν γίνεται σε κοινωνικό, ιστορικό και ταξικό κενό. Φέρει πάντα πρόσημο και φυσικά δεν είναι ανεξάρτητη της θεώρησης της καθεστηκυίας τάξης για τον κόσμο και της εκάστοτε πολιτικής εξουσίας

Την ημέρα που οι τέσσερις αστυνομικοί σκότωσαν τον Τζορτζ Φλόιντ, στη Νέα Υόρκη, στο Σέντραλ Παρκ, στο σημείο όπου μαζεύονται οι παρατηρητές πουλιών, ο Κρίστιαν Κούπερ, με χόμπι να παρατηρεί τα πουλιά και μαύρος, ζήτησε από μια λευκή γυναίκα, την Έιμι Κούπερ -τυχαία συνωνυμία- να περάσει το λουρί στον σκύλο της καθώς στο σημείο αυτό απαγορεύεται να είναι λυτά τα σκυλιά. Τι ακολούθησε;

Ο άνδρας χρησιμοποίησε το κινητό του τηλέφωνο για να καταγράψει ότι η λευκή γυναίκα κινήθηκε προς το μέρος του ζητώντας να σταματήσει να τραβά βίντεο, ο μαύρος άνδρας ακούγεται να της λέει να μην έρχεται κοντά του και αυτή απαντά ότι θα καλέσει την αστυνομία.

«Παρακαλώ, καλέστε την» ακούγεται να λέει ο Κρίστιαν Κούπερ και η Έιμι Κούπερ ακούγεται να τον απειλεί λέγοντας αρκετά ψύχραιμα: «Θα πάρω την αστυνομία να πω ότι μου απειλεί τη ζωή ένας Αφροαμερικανός άνδρας». «Να πείτε ό,τι θέλετε» απαντά ο Κρίστιαν Κούπερ και η λευκή γυναίκα όντως παίρνει τηλέφωνο και όντως λέει ότι ένας Αφροαμερικανός απειλεί αυτή και τον σκύλο της και την τραβά βίντεο. Η φωνή της μάλιστα έχει πάρει δραματικό τόνο και ακούγεται λαχανιασμένη, προφανώς για να γίνει πιο πειστική.

Όταν έφτασαν στο σημείο οι αστυνομικοί, δεν βρήκαν κανέναν τελικά. Ο Κρίστιαν Κούπερ ανέβασε το βίντεο στα social media λίγο αργότερα και το βίντεο έγινε viral.

Η Έιμι Κούπερ απολύθηκε από την εταιρεία όπου εργαζόταν λόγω ρατσισμού, της πήρε το σκυλί κάποια υπηρεσία του Δήμου της Νέα Υόρκης, ενώ η ίδια αναγκάστηκε να απολογηθεί δημοσίως, χωρίς ωστόσο μεγάλη επιτυχία.

Στη δημόσια συγγνώμη της προσπάθησε να εμφανίσει τον εαυτό της σαν θύμα που του καταστράφηκε η ζωή σε μια στιγμή, παραβλέποντας ότι οι δικές της πράξεις ήταν αυτές που την έφεραν σ’ αυτή τη θέση ή ότι αν όντως είχαν φτάσει οι αστυνομικοί όσο ήταν εκεί και οι δύο, ένας Αφροαμερικανός άνδρας, που το μόνο που έκανε ήταν να της κάνει παρατήρηση -για τους κανόνες που εκείνη παραβίαζε-, θα βρισκόταν στην καλύτερη περίπτωση με μια σύλληψη - δικαστική περιπέτεια ή, στη χειρότερη, θα μαθαίναμε το όνομά του ως ακόμα ένα θύμα τής αστυνομίας με το οποίο κανείς ίσως δεν ασχολούνταν, καθώς θα κατηγορούταν σαν ο δράστης απόπειρας επίθεσης σε μια λευκή γυναίκα.

Η Έιμι Κούπερ και η αστυνόμευση των μειονοτήτων

Το ζήτημα απασχόλησε σχεδόν κάθε έντυπο στην Αμερική, από τον «New Yorker» μέχρι το περιοδικό «Forbes», καθώς συνοψίζει όσα πάνε λάθος στην κοινωνία αλλά και μια τρανταχτή ομολογία για τον τρόπο λειτουργίας τής αστυνομίας στις ΗΠΑ και πώς τον αντιλαμβάνονται οι Αμερικανοί πολίτες.

Κι αυτός είναι, όπως προβάλλει από τις απειλές της Έιμι Κούπερ, ότι ο αστυνομικός είναι εδώ για να με απαλλάξει από τον ενοχλητικό μαύρο, να επιβεβαιωθεί η κυριαρχία μου απέναντι στον απόγονο του πρώην σκλάβου, ο οποίος δεν πρέπει να βρίσκεται εδώ, πόσο μάλλον να τολμά να κάνει παρατηρήσεις σε μια λευκή γυναίκα. Ένας μαύρος άνδρας άλλωστε είναι πάντα απειλητικός και σχεδόν αυτόματα ύποπτος για τον αστυνομικό, γεγονός που εκμεταλλεύεται η Έ. Κούπερ κι αυτό καθίσταται... όπλο στα χέρια κάθε ρατσιστή.

Το τι όμως κάνει τον Αφροαμερικανό αυτόματα ύποπτο για τον αστυνομικό πρέπει να αναζητηθεί τόσο στα βάθη της κοινωνικής Ιστορίας των ΗΠΑ όσο και στον τρόπο αστυνόμευσης των μειονοτήτων στις ΗΠΑ ή και σε χώρες, όπως η Βρετανία, αλλά και στο πώς ο αστυνομικός εκπαιδεύεται να αστυνομεύει κοινότητες.

Ο τρόπος που λειτουργεί ο αστυνομικός -όχι μόνο στις ΗΠΑ- είναι να κατατάσσει τους ανθρώπους που συναντά σε υπόπτους, πιθανούς υπόπτους, ενόχους και αθώους. Η κατάταξη αυτή δεν γίνεται σε κοινωνικό, ιστορικό και ταξικό κενό. Φέρει πάντα πρόσημο και φυσικά δεν είναι ανεξάρτητη της θεώρησης της καθεστηκυίας τάξης για τον κόσμο και της εκάστοτε πολιτικής εξουσίας.

Ο φαύλος κύκλος της υπεραστυνόμευσης

Έτσι, διαχρονικά συγκεκριμένες κοινωνικές ή μειονοτικές ομάδες βρίσκονται στο στόχαστρο της αστυνομίας, γεγονός που οδηγεί στην υπεραστυνόμευση αυτών των ομάδων ή κοινοτήτων, όπως έχει αποδειχθεί τόσο από την εγκληματολογική βιβλιογραφία όσο και από την κοινωνική εμπειρία χιλιάδων ανθρώπων. Η υπεραστυνόμευση όμως μιας ομάδας ή μιας κοινότητας, όποια κι αν είναι αυτή, σημαίνει αυτόματα και την υπερεκπροσώπησή της στα στατιστικά τής αστυνομίας, η οποία με τη σειρά της θα οδηγήσει σε λανθασμένα και προκατειλημμένα συμπεράσματα για τον πληθυσμό, ο οποίος θα χαρακτηριστεί ως «πιο επιρρεπής στο έγκλημα» -όποιο κι αν είναι αυτό-, γεγονός που μαθηματικά πια θα παράξει το στερεότυπο του υπόπτου βάσει του οποίου στη συνέχεια ο αστυνομικός θα δράσει.

Αν δηλαδή σε μια πόλη ή χώρα οι αστυνομικοί επιλέγουν να ελέγχουν κάθε πολίτη αφρικανικής ή ασιατικής καταγωγής που βλέπουν, αυτόματα θα βρουν περισσότερες παραβάσεις από αυτή την ομάδα, π.χ. ακόμα κι ένα τσιγαριλίκι δεν θα περνά απαρατήρητο. Αν όμως αυτό δεν συμβαίνει στη «λευκή» πλευρά της πόλης με την ίδια ένταση, τα αδικήματα των λευκών θα υποκαταγράφονται από την αστυνομία. Κάπως έτσι μπορεί κανείς να καταλάβει πώς οι αμερικανικές φυλακές γεμίζουν Αφροαμερικανούς ή να εξηγήσει και τις δικές μας «σκούπες» εις βάρος των μεταναστών.

Αν σ’ αυτόν τον φαύλο κύκλο προστεθούν και οι λιγότερες ευκαιρίες και τα εμπόδια που αντιμετωπίζουν οι μειονότητες ή οι ευάλωτες κοινωνικές ομάδες, μπορεί κανείς να αντιληφθεί το εκρηκτικό μείγμα που γεννά και αναπαράγει τον ρατσισμό στην αμερικανική και όχι μόνο κοινωνία.

Ο φαύλος κύκλος του ρατσισμού και του αποκλεισμού

Χαρακτηριστικό είναι και το παράδειγμα σχετικά με τον τρόπο που οι αστυνομικοί αποφασίζουν να σταματήσουν κάποιον για έλεγχο, το οποίο συναντά κανείς στη σχετική βιβλιογραφία, αγγλική ή αμερικανική, η οποία ερευνά κατά πόσο ρατσιστικές ή αυθαίρετες συμπεριφορές των αστυνομικών προκύπτουν από θεσμοποιημένο, συστημικό ρατσισμό εντός της αστυνομίας ή είναι προϊόν υπάρχουσας «αστυνομικής κουλτούρας» ή ορισμένων αστυνομικών που η βιβλιογραφία αναφέρει ως «κακά μήλα».

Τα αποτελέσματα της αμερικανικής βιβλιογραφίας έδειχναν ότι τα αστυνομικά κριτήρια ήταν ταξικοφυλετικά, δηλαδή οι αστυνομικοί ανέφεραν ότι δεν επέλεγαν να ελέγξουν τον μαύρο περαστικό σε μια πλούσια γειτονιά ή αν επέβαινε σε ένα ακριβό αυτοκίνητο επειδή ήταν μαύρος, αλλά επειδή θεωρούσαν ότι ως μαύρος ήταν δύσκολο να μένει σε καλή γειτονιά ή να έχει ακριβό αυτοκίνητο, άρα ήταν αυτόματα ύποπτος!

Όμως η ουσία του ρατσισμού, άλλωστε, δεν ήταν πάντα καθαρά ταξική;

 

Στηρίξτε την έγκυρη και μαχητική ενημέρωση. Στηρίξτε την Αυγή. Μπείτε στο syndromes.avgi.gr και αποκτήστε ηλεκτρονική συνδρομή στο 50% της τιμής.

 

 

Δείτε όλα τα σχόλια

Κύριο άρθρο

Η κοινωνία πρέπει να μείνει όρθια

Οι προειδοποιήσεις των ειδικών δεν επιτρέπουν κανέναν εφησυχασμό. "Θα έχουμε εκατόμβες θυμάτων", "αν συνεχίσουν να αυξάνονται τα κρούσματα με τέτοιους αλματώδεις ρυθμούς, θα αυξηθούν και οι διασωληνώσεις" επισημαίνουν εφιστώντας την προσοχή όλων, μα όλων μας, στις θερινές αποδράσεις.

Δειτε ολοκληρο το αρθρο