Live τώρα    
17°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Αίθριος καιρός
17 °C
13.4°C18.7°C
3 BF 63%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Ελαφρές νεφώσεις
15 °C
12.0°C16.9°C
1 BF 66%
ΠΑΤΡΑ
Αίθριος καιρός
16 °C
14.3°C16.6°C
2 BF 61%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Ελαφρές νεφώσεις
14 °C
13.8°C18.0°C
2 BF 62%
ΛΑΡΙΣΑ
Αίθριος καιρός
10 °C
9.9°C14.6°C
2 BF 76%
Λύνει το φρένο χρέους μπροστά στη επιδημία του κορωνοϊού η Γερμανία
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Λύνει το φρένο χρέους μπροστά στη επιδημία του κορωνοϊού η Γερμανία

Ανακρούει πρύμναν ο «θεματοφύλακας» του απαράβατου δόγματος της αυστηρής δημοσιονομικής πειθαρχίας στην Ευρώπη, η Γερμανία, μπροστά στη σαρωτική επέλαση της επιδημίας του κορωνοϊού που συνταράσσει συθέμελα τη δική της και την παγκόσμια οικονομία και απειλεί τη διαχρονική υλική μακαριότητά της.

Υιοθετώντας εκ διαμέτρου αντίθετη προσέγγιση απ’ αυτήν που προπαγάνδιζε φανατικά την περασμένη δεκαετία ο Σόιμπλε ως τη μοναδική οδό για την οικονομική «αρετή και ευταξία», η κυβέρνηση Μέρκελ δηλώνει τώρα έτοιμη να δανειστεί και να ξοδέψει όσα χρήματα χρειάζονται για να σώσει τη γερμανική οικονομία από μια πιθανή μεγάλη καταστροφή, καθώς προβλέπεται να βυθιστεί στην ύφεση εφέτος.

Βέβαια το ενδεχόμενο αυτό συνιστά μια δυσοίωνη προοπτική για ολόκληρη την Ευρώπη απ’ τη στιγμή που η Γερμανία είναι και παραμένει η κινητήρια δύναμη της ευρωπαϊκής οικονομίας. Σε κάθε περίπτωση η παροιμιώδης γερμανική προνοητικότητα τέθηκε σε συναγερμό καθώς οι οικονομικοί «σοφοί» του Κιέλου προβλέπουν μείωση του ΑΕΠ έως και σχεδόν 9% με βάση το χειρότερο σενάριο, εφόσον η επιδημική κρίση διαρκέσει έως τον Αύγουστο.

Παρά το συνταγματικά προβλεπόμενο «φρένο χρέους» η ομοσπονδιακή κυβέρνηση μπορεί να αυξήσει απεριόριστα το δημόσιο χρέος σε περίπτωση κατάστασης έκτακτης ανάγκης, έγραφε χθες ο γερμανικός Τύπος επικαλούμενος απάντηση του υπουργείου Οικονομικών σε σχετικό ερώτημα του βουλευτή των Πρασίνων Σβεν - Κρίστιαν Κίντλερ.

Πρόκειται για την πιο σαφή ένδειξη μέχρι στιγμής της βούλησης της κυβέρνησης του Βερολίνου να απαρνηθεί το δόγμα της δημοσιονομικής πειθαρχίας και να «λύσει» το χειρόφρενο του δημόσιου δανεισμού ώστε να αντιμετωπίσει την έκτακτη κατάσταση.

Δίχως όριο

Σύμφωνα με σχετικό ρεπορτάζ της εφημερίδας του Ντίσελντορφ «Rheinische Post», η οποία επικαλείται το υπουργείο Οικονομικών, η παράβαση του ορίου του 3% στο δημόσιο έλλειμμα επιτρέπεται από τους συνταγματικούς κανόνες εφόσον η κατάσταση έκτακτης ανάγκης είναι εξαιρετικά επείγουσα, εκφεύγει του ελέγχου του κράτους και επηρεάζει σημαντικά τα δημόσια οικονομικά και τον προϋπολογισμό.

Ανώτατο συμβατικό όριο για τις πρόσθετες δυνατότητες «δημοσιονομικής δράσης» δεν καθορίζεται. Η ομοσπονδιακή κυβέρνηση έχει επίσης τη δυνατότητα να υπερβεί το ανώτατο όριο χρέους και στους συμπληρωματικούς προϋπολογισμούς εφόσον προκύψουν «μη αναμενόμενες εξελίξεις» στα έσοδα ή τις δαπάνες.

Πρόσφατα, ο υπουργός Οικονομικών Πέτερ Άλτμαϊερ είχε δηλώσει ότι η κυβέρνηση θα αυξήσει εν ανάγκη το δημόσιο χρέος για να αντιμετωπίσει τα οικονομικά προβλήματα που προκαλεί η πανδημία. Στο ίδιο μήκος κύματος ο πρωθυπουργός της Βαυαρίας Μάρκους Ζέντερ δήλωσε από το βήμα του τοπικού Κοινοβουλίου ότι η Γερμανία έχει ανάγκη από ένα πακέτο στήριξης ύψους 100 - 150 δισ. ευρώ.

Όπως είπε, το ποσό αυτό δεν θα πρέπει να δοθεί μόνο για δάνεια προς τις επιχειρήσεις, αλλά και σε μορφή επιδόματος για την πληρωμή ενοικίων και ληξιπρόθεσμων οφειλών.

Στο Βερολίνο έχει σημάνει συναγερμός για τις οικονομικές επιπτώσεις της επιδημίας, καθώς οι προβλέψεις των ειδικών είναι εξαιρετικά απαισιόδοξες. Το Ινστιτούτο για την Παγκόσμια Οικονομία του Κιέλου (IfW) εκτιμά ότι αν η επιδημική κρίση διαρκέσει ως τα τέλη Απριλίου, η μείωση του γερμανικού ΑΕΠ θα κυμανθεί εφέτος στο 4,5%.

Αν όμως διαρκέσει έως τον Αύγουστο, η μείωση θα αγγίξει το 9% (8,7%). Βάση του τρέχοντος υπολογισμού του IfW, το γερμανικό ΑΕΠ θα είναι το Μάρτιο κατά 18% χαμηλότερο σε σχέση με τον Φεβρουάριο. Οικονομική συρρίκνωση κατά 4-5% φέτος και μείωση της βιομηχανικής παραγωγής κατά 10% προβλέπει και η Deutsche Bank.

Ένας από τους κλάδους - στυλοβάτες της γερμανικής οικονομίας, η αυτοκινητοβιομηχανία, πλήττεται ήδη σοβαρά καθώς εργοστάσια της Opel, της VW και της Audi σταμάτησαν την παραγωγή τους ύστερα από την εμφάνιση κρουσμάτων του κορωνοϊού μεταξύ του προσωπικού τους. Λουκέτο έβαλαν και τα 53 καταστήματά της ΙΚΕΑ στη Γερμανία ύστερα από την επιβολή των περιοριστικών μέτρων της κυβέρνησης.

Μια από τις πρώτες εταιρείες που ζήτησαν κρατική στήριξη ήταν ο κολοσσός της Lufthansa, που όπως όλες, πλέον, οι αεροπορικές εταιρείες, βρίσκεται αντιμέτωπη με υπαρξιακή απειλή έχοντας καθηλώσει μεγάλο μέρος του στόλου της στο έδαφος και κουρεύοντας τις αμοιβές των εργαζομένων της περικόπτοντας τον χρόνο εργασίας τους.

Όπως εκτιμά η ΙΑΤΑ, οι αεροπορικές εταιρείες θα χρειαστούν κρατική βοήθεια 185 δισ. ευρώ για να αποφύγουν την κατάρρευση καθώς ο κλάδος δοκιμάζεται σκληρά από τους αυστηρούς περιορισμούς που έχουν επιβληθεί παγκοσμίως στα αεροπορικά ταξίδια.

«Οι αεροπορικές εταιρείες μάχονται για την επιβίωσή τους. Η κρίση είναι πολύ πιο σοβαρή και πιο εκτεταμένη από τις επιθέσεις της 11ης Σεπτεμβρίου, την επιδημία του SARS (το 2002-2003) και την παγκόσμια χρηματοπιστωτική κρίση του 2008» λέει ο γενικός διευθυντής της IATA Αλεξάντρ Ντε Ζουνιάκ.

Γαλλία: Εθνικοποιήσεις ενόψει

Συναγερμός έχει σημάνει και στο Παρίσι, όπου, εκτός των αυστηρών μέτρων για την ανάσχεση της εξάπλωσης της επιδημίας, η κυβέρνηση Μακρόν καταστρώνει επείγοντα σχέδια για εθνικοποιήσεις επιχειρήσεων κρίσιμης σημασίας. Αυτοκινητοβιομηχανία και αεροπορικές μεταφορές είναι οι κλάδοι που πλήττονται ιδιαίτερα από τα περιοριστικά μέτρα και τα συνεπακόλουθα αποτελέσματά τους και φυσικά έχουν προτεραιότητα στους κυβερνητικούς σχεδιασμούς.

Ο Γάλλος υπουργός Οικονομικών Μπρινό Λεμέρ δήλωσε ότι θα παρουσιάσει σύντομα στον Πρόεδρο Μακρόν σχέδια και προτάσεις για τον τρόπο με τον οποίο θα παρασχεθεί βοήθεια στις μεγάλες επιχειρήσεις της χώρας ώστε να αντιμετωπίσουν τις οικονομικές συνέπειες της επιδημικής κρίσης. Στα σχέδια αυτά περιλαμβάνονται και ενδεχόμενες εθνικοποιήσεις.

«Διαθέτουμε πολλές προτάσεις στο τραπέζι για όλες τις μεγάλες βιομηχανίες που ενδέχεται να αντιμετωπίσουν μεγάλες απειλές στην αγορά. Μπορεί να πρόκειται για αύξηση των ποσοστών μας στο κεφάλαιό τους (...) ή μπορεί να πρόκειται για εθνικοποιήσεις» εξήγησε ο Λεμέρ.

«Έχουμε τις επιλογές στο τραπέζι, τις εξετάζουμε όλες και θα τις παρουσιάσω στον Πρόεδρο αρκετά σύντομα» πρόσθεσε. Σημειωτέον ότι γαλλικές εταιρείες στις οποίες το κράτος διαθέτει ποσοστό στο μετοχικό κεφάλαιό τους έχουν δει τις αξίες των μετοχών τους να εξανεμίζονται το τελευταίο διάστημα.

Οι αυτοκινητοβιομηχανίες είναι μεταξύ των εταιρειών που έχουν πληγεί περισσότερο καθώς οι μετοχές τους βρίσκονται σε ελεύθερη πτώση. Χαρακτηριστικά η Renault, στην οποία το γαλλικό κράτος έχει συμμετοχή 15%, είδε την αξία της μετοχής της να υποχωρεί κατά 62% (!) από την αρχή του έτους. Οι περιορισμοί στα αεροπορικά ταξίδια έριξαν επίσης κατά 54% φέτος τις μετοχές της Air France - KLM, στην οποία το γαλλικό κράτος έχει συμμετοχή 14%.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL