Ακολουθήστε την «ΑΥΓΗ»
Ο επιλεγμένος κατάλογος δεν υπάρχει πλέον.

ΗΠΑ: Απεργιακή αφύπνιση στη General Motors

Λεφτά υπάρχουν. Ακόμη και αν τα χρόνια της ακμής της έχουν περάσει προ πολλού, η General Motors ανακοίνωσε πέρσι κέρδη ύψους 11,8 δισεκατομμυρίων δολαρίων, με τη μερίδα του λέοντος να πηγαίνει, βέβαια, όπως κάθε χρόνο, στους μετόχους.

Όχι ότι μόνο οι μέτοχοι μένουν ευχαριστημένοι. Η Μαίρη Μπάρα, CEO της εταιρείας, έλαβε πέρσι μισθούς και μπόνους που αύξησαν τις τραπεζικές καταθέσεις της κατά 22 εκατομμύρια δολάρια. Σε μια μέρα κερδίζει περισσότερα απ' όσα βγάζει μέσα σ' έναν ολόκληρο χρόνο ένας νεοπροσλαμβανόμενος εργάτης στην επιχείρηση.

Η "μεγάλη αναδιάρθρωση" των τελευταίων δεκαετιών στην αμερικανική βιομηχανία δεν οδήγησε μόνο στην απώλεια εκατοντάδων χιλιάδων θέσεων εργασίας αλλά και σε μεγάλη μείωση των αμοιβών όσων κατόρθωσαν να κρατήσουν τη δουλειά τους.

Η τετραετής συλλογική σύμβαση που είχε υπογράψει η GM με το συνδικάτο United Auto Workers union (UAW) εξέπνευσε το Σαββατοκύριακο και οι διαπραγματεύσεις μεταξύ των δύο πλευρών δεν κατέληξαν σε κάποια συμφωνία για το ύψος των αμοιβών, την ιατρική ασφάλιση, τη διανομή των κερδών και την προστασία των θέσεων εργασίας.

Έτσι, σχεδόν 50.000 εργάτες της GM συμμετείχαν χθες στην απεργιακή κινητοποίηση που κήρυξε το συνδικάτο τους. Ήταν η πρώτη μεγάλη απεργία στη ναυαρχίδα της αμερικανικής αυτοκινητοβιομηχανίας μετά το 2007. Η 48ωρη απεργία είχε στοιχίσει τότε στην επιχείρηση περισσότερα από 300 εκατομμύρια δολάρια.

"Δεν είναι κάτι που αντιμετωπίζουμε με ελαφρότητα. Είναι το τελευταίο όπλο μας" τόνισε σε δημοσιογράφους ο αντιπρόεδρος της UAW Τέρι Ντίτες. "Αγωνιζόμαστε για δίκαιους μισθούς, για προσιτή και ποιοτική ιατρική ασφάλιση, για το μερίδιό μας στα κέρδη" σημείωσε.

Το συνδικάτο προσπαθεί επίσης να κρατήσει σε λειτουργία μονάδες παραγωγής ανταλλακτικών στο Οχάιο και το Μίτσιγκαν που η GM θέλει να κλείσει επικαλούμενη "αλλαγές στην αγορά". Σε ένδειξη συμπαράστασης προς τους εργαζομένους των δύο μονάδες, 850 εργαζόμενοι σε πέντε μονάδες παραγωγής ανταλλακτικών προχώρησαν σε στάσεις εργασίας στα τέλη της προηγούμενης εβδομάδας.

Η GM υποστηρίζει ότι οι μισθοί και τα επιδόματα που δίνει είναι ανάμεσα στους καλύτερους στη βιομηχανία. Μετά την κατάρρευση των διαπραγματεύσεων σημείωσε ότι προσέφερε στην UAW νέες επενδύσεις, θέσεις εργασίας και αυξήσεις επιδομάτων που άγγιζαν σε συνολικό κόστος τα επτά δισεκατομμύρια δολάρια. "Διαπραγματευτήκαμε με καλή πίστη και με αίσθηση της επείγουσας κατάστασης" σημειώνεται στην ανακοίνωση της GM.

H απεργιακή κινητοποίηση έρχεται σε μια στιγμή που η παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία βρίσκεται σε νέο σταυροδρόμι εξαιτίας των αυξημένων επενδύσεων που αναμένεται να απαιτήσει η στροφή προς τα ηλεκτρονικά αυτοκίνητα.

Η προβλεπόμενη αναδιάρθρωση αναμένεται να οδηγήσει σε νέες μεγάλες περικοπές θέσεων εργασίας. Μόλις την προηγούμενη εβδομάδα, 8.000 εργάτες της GM κατέβηκαν σε απεργία στη Νότια Κορέα κατά του σχεδίου της επιχείρησης να κλείσει μια σειρά μονάδες της στην ασιατική χώρα.

Μ.Τ.

Δείτε όλα τα σχόλια

Κύριο άρθρο

«Ο Μητσοτάκης απογείωσε την οικονομία». Σοβαρά τώρα;

Τα στοιχεία του πρώτου τριμήνου του 2020 δείχνουν ύφεση 0,6%. Τα συστημικά ΜΜΕ εξαφάνισαν, φυσικά, την ύφεση. Και ο Σταϊκούρας δήλωσε αισιόδοξος για την υφεσιακή επίδραση του λοκντάουν. Μόνο που το πρώτο τρίμηνο του 2020 ελάχιστα έχουν να κάνουν με το λοκντάουν, που εφαρμόστηκε μόλις το τελευταίο δεκαήμερο του Μαρτίου.

Δειτε ολοκληρο το αρθρο
Όλες οι Ειδήσεις